Meksyk szansą na wzrost eksportu polskiej motoryzacji

Rekordowy eksport osiągnie w tym roku polska branża motoryzacyjna.

Publikacja: 30.11.2015 09:02

Meksyk szansą na wzrost eksportu polskiej motoryzacji

Foto: materiały prasowe

Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, jego wartość przekroczy 20 miliardów euro. Na bardzo dobry wynik zanosiło się już w pierwszej połowie roku: zagraniczna sprzedaż branży motoryzacyjnej wyniosła 10,65 mld euro i była najwyższa w historii po pierwszych sześciu miesiącach. Drugie półrocze powinno okazać się dla eksporterów równie korzystne. W dużej mierze za sprawą większej dynamiki eksportu samochodów dzięki uruchomieniu w Gliwicach produkcji nowej generacji Opla Astry. Z kolei dzięki większej sprzedaży samochodów na rynkach europejskich powinien utrzymywać się wysoki popyt na części i komponenty zamawiane w polskich fabrykach.

To właśnie części i akcesoria mają największy udział w eksporcie polskiej motoryzacji. Ich wartość za pół roku sięgnęła 4,55 mld euro, o przeszło jedną dziesiątą więcej niż rok wcześniej. Wartość eksportu samochodów była niższa – 3,18 mld euro, za to dynamika wzrostu tego segmentu okazała się znacznie większa i przekroczyła 20 proc. Nieznacznie – o 2,5 proc. do 1,12 mld euro zwiększyła się wartość eksportowanych silników wysokoprężnych, które stanowią trzecią najważniejszą grupę produktów branży motoryzacyjnej.

Spore znaczenie ma także eksport autobusów. Polska jest znaczącym producentem w Europie, a za granica jeździ coraz więcej pojazdów z fabryk Solarisa pod Poznaniem, Volvo we Wrocławiu czy MAN w Starachowicach. Ta ostatnia firma produkuje w Niepołomicach pod Krakowem także samochody ciężarowe.

Zdecydowana większość produkcji kierowana jest na rynki europejskie. Ale perspektywiczne mogą być także rynki dalekie. Należy do nich Meksyk. Eksport motoryzacji z Polski do Meksyku wart był w 2014 roku 115 mln dol., jednak eksperci Banku Zachodniego WBK m.in. na bazie raportów Grupy Santander oceniają, że rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Meksyku stwarza duże zapotrzebowanie zarówno na części do montażu jak i usługi. A to jest szansa dla polskich producentów. - Choć auta i części to niespełna jedna czwarta polskiego eksportu do Meksyku, mógłby on być większy – uważa Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w Banku Zachodnim WBK. Jego zdaniem, problemem może być co prawda spora odległość, ale rekompensuje go zwiększenie sprzedaży i dobre perspektywy meksykańskiego rynku.

- Aż 71 proc. produkcji meksykańskiej branży automotive odbywa się w oparciu o produkty, półprodukty czy usługi pochodzące z importu. To dla polskich firm z branży motoryzacyjnej wyraźny i pozytywny komunikat: Meksyk ma potencjał i warto inwestować w obecność na tym rynku – podkreślają przedstawiciele Ambasady Meksyku w Polsce. - My jako bank pomagamy w sprawnym przebiegu procesu organizowania finansów po tamtej stronie oceanu – dodaje Antczak.

Rok temu BZ WBK we współpracy z Santander Mexico zorganizował wirtualną misję handlową dla polskich producentów części samochodowych zainteresowanych sprzedażą swoich produktów na rynku meksykańskim. Uczestnicy otrzymali pakiet najważniejszych informacji na temat prowadzenia działalności w meksykańskiej branży motoryzacyjnej. Zdaniem ekspertów, ważnym atutem meksykańskiego rynku jest coraz większa stabilność i przewidywalność m.in. dzięki przyjętej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego. – Gospodarka Meksyku jest w bardzo obiecującym stadium rozwoju. Reformy są uchwalane w rekordowym czasie, a determinacja polityków powinna być kołem zamachowym transformacji gospodarczej, która umożliwi intensywny rozwój kraju – twierdzi Antonio Cortina, szef zespołu analityków rynkowych Grupy Santander.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, jego wartość przekroczy 20 miliardów euro. Na bardzo dobry wynik zanosiło się już w pierwszej połowie roku: zagraniczna sprzedaż branży motoryzacyjnej wyniosła 10,65 mld euro i była najwyższa w historii po pierwszych sześciu miesiącach. Drugie półrocze powinno okazać się dla eksporterów równie korzystne. W dużej mierze za sprawą większej dynamiki eksportu samochodów dzięki uruchomieniu w Gliwicach produkcji nowej generacji Opla Astry. Z kolei dzięki większej sprzedaży samochodów na rynkach europejskich powinien utrzymywać się wysoki popyt na części i komponenty zamawiane w polskich fabrykach.

Pozostało 83% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki