Zwłaszcza, jeśli po drugiej stronie jest nowy, jeszcze niezbyt dobrze znany partner, a kontrakt zawierany jest na rynku obarczonym różnego rodzaju ryzykiem.
Jednym z podstawowych instrumentów przydatnych w obrocie międzynarodowym jest gwarancja bankowa. To pisemne zobowiązanie banku do zapłacenia określonej sumy pieniężnej w przypadku, gdy zleceniodawca nie wypełni określonych w gwarancji zobowiązań. Zabezpiecza nie tylko przed ryzykiem niewypłacalności, ale także przed ewentualnością długoterminowego i trudnego dochodzenia roszczeń.
- Gwarancja stanowi również kluczowy element wsparcia firmy wobec jej zagranicznego partnera. - Uzyskanie zabezpieczenia zobowiązań w formie gwarancji bankowej mocno uwiarygadnia firmę w oczach zagranicznego kontrahenta. Ma on bowiem pewność, że transakcja z jego punktu widzenia jest w pełni bezpieczna – tłumaczy Krystyna Wilpiszewska z Banku Zachodniego WBK.
W razie jakichkolwiek problemów bank wystawiający gwarancje wypełni bowiem za swojego klienta zobowiązanie finansowe.
Posiadanie gwarancji bankowej może przełożyć się na korzystne efekty finansowe. Bank wystawiający gwarancję potwierdza tym wiarygodność firmy, za którą podejmuje zobowiązanie. To zaś sprawia, że może ona korzystniej negocjować warunki kontraktu. - W rezultacie importer ma szansę na niższe ceny lub odroczoną płatność. Z kolei eksporter może dostać zaliczkę na realizację umowy lub zabezpieczenie otrzymania należności za zrealizowane dostawy – tłumaczy Wilpiszewska.