Zmieni się procedura nadawania numeru PESEL. To skutek zmian w rozporządzeniu w sprawie nadawania tego numeru. Jego projekt przygotowało właśnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zobacz projekt rozporządzenia w sprawie nadawania numeru PESEL (pdf, 216 KB) i załączniki: wniosek o nadanie numeru PESEL (pdf, 340 KB) i powiadomienie w sprawie nadania/zmiany numeru PESEL (pdf, 128 KB)
Nowe przepisy zmieniają wzór wniosku o nadanie numeru PESEL (określony został on w załączniku nr 1 do rozporządzenia). Osoba, która wystąpi o nadanie numeru ewidencyjnego, będzie musiała podać w nim dane osobowe, dane dotyczące miejsca urodzenia i rodziców, informacje określające stan cywilny, a także wskazać podstawę prawną upoważniającą do otrzymania numeru. Jak wskazują autorzy projektowanych przepisów, konieczność zmiany wzoru wniosku wynika z wprowadzonych ustawą zmian w zakresie danych gromadzonych w rejestrze PESEL.
Projekt rozporządzenia określa też wzór i procedurę powiadomienia osoby fizycznej o nadanym lub zmienionym numerze PESEL. Obowiązek ten będzie ciążył na organie gminy. Powiadomienie będzie mogło nastąpić w formie pisemnej (wzór powiadomienia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia) albo elektronicznej – jeżeli dana osoba wyrazi na to zgodę. Zdaniem autorów projektu zmiana ta pozytywnie wpłynie na realizację obowiązku ciążącego na organach gmin dokonywania takich powiadomień i ujednolici w skali kraju formę tego powiadomienia.
Projektowane przepisy określają też sposób obliczania liczby kontrolnej w numerze PESEL. Da to podstawę prawną do stosowania takiego algorytmu. Dotychczas sposób ten nie był zawarty w żadnym akcie prawnym.