Do konsultacji społecznych trafiła projektowana nowelizacja rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, która zmienia zasady doręczenia pism sądowych w postępowaniach cywilnych.

Ostatnia nowelizacja ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw wprowadziła przepis dopuszczający możliwość odbioru w placówce pocztowej przesyłki sądowej przez pełnomocnika pocztowego. Oznacza to, iż będziemy mogli wyznaczyć osobę, która w naszym imieniu odbierze z poczty korespondencję z sądu.

Status pełnomocnika pocztowego reguluje rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych. Paragraf 18 tego rozporządzenia wskazuje, iż „operator doręcza przesyłki lub przekazy pocztowe osobie upoważnionej przez adresata na podstawie pełnomocnictwa udzielonego na zasadach ogólnych oraz na podstawie pełnomocnictwa do odbioru przesyłek lub przekazów pocztowych".

Takiego pełnomocnictwa pocztowego adresat przesyłki udziela, składając pisemne oświadczenie woli w obecności upoważnionego pracownika poczty, lub gdy adresat nie jest w stanie poruszać się samodzielnie, w miejscu jego pobytu, okazując dowód osobisty, paszport, prawo jazdy lub inny dokument z fotografią, odciskiem pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła oraz podpisem jego posiadacza. Przyjęcie pełnomocnictwa pocztowego jest odpłatne, o ile opłata za tę czynność została określona w cenniku. Pełnomocnictwo może być w każdej chwili odwołane.

W myśl znowelizowanych przepisów do katalogu osób uprawnionych do odbioru przesyłki złożonej na poczcie włączony został pełnomocnik pocztowy.