Poradnik petenta: Zażalenie na bezczynność złoży prokurator

Zażalenie na bezczynność organu może wnieść nie tylko strona przedłużającego się postępowania, ale także prokurator czy rzecznik praw obywatelskich.

Publikacja: 22.02.2013 07:01

Zażalenie na bezczynność to szczególny środek odwoławczy. Wnosi się go bezpośrednio do organu wyższego stopnia. Gdy takiego nie ma, strona może wezwać organ do usunięcia naruszenia prawa.

Metryka sprawy pomoże ustalić przyczyny i winnych opóźnień

Zgodnie z art. 37 § 2 k.p.a. organ wyższego stopnia, uznając zażalenie za zasadne, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy, a także zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie, kto jest winien niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby podjęcie środków zapobiegających naruszaniu tych terminów w przyszłości.

Organ wyższego stopnia, uznając zażalenie za uzasadnione, jest zobowiązany do wskazania w postanowieniu, czy niezałatwienie sprawy w terminie oznaczało rażące naruszenie  prawa. Stwierdzenie tego stanowi jedną z przesłanek odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego, jest również jedną z przesłanek odpowiedzialności organu za szkody wyrządzone poprzez niewydanie orzeczenia lub decyzji, gdy taki obowiązek przewiduje przepis prawa.

Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, że pracownik organu administracji (urzędnik), który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie (albo w terminie wyznaczonym dodatkowo), podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa. Przykładowo, jeżeli na skutek niezałatwienia sprawy w terminie strona poniosła szkodę, to  zajmujący się nią urzędnik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności na podstawie przepisów ustawy z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (DzU z 2011 r. nr 34, poz. 173). Postępowanie wyjaśniające w sprawach rozpatrywanych na podstawie przepisów tej ustawy prowadzi właściwa prokuratura okręgowa (art. 7 ust. 1 tej ustawy).

Przesłanką wniesienia zażalenia na bezczynność jest przekroczenie terminu załatwienia sprawy. Zażalenie na przewlekłe prowadzenie sprawy wnosi się natomiast, gdy zostanie stwierdzone naruszenie przepisów zobowiązujących organ do załatwienia sprawy bez zbędnej zwłoki. O przewlekle prowadzonym postępowaniu świadczyć może podejmowanie przez organ czynności, które do załatwienia sprawy nie są potrzebne, jak również takich, które załatwienie sprawy mogłyby opóźnić. Do przewlekłości postępowania może prowadzić np. niewyznaczenie przez organ rozprawy, na której wszelkie wątpliwości mogłyby zostać przez jej uczestników wyjaśnione. Jak bowiem wynika z art. 89 § 1 k.p.a., organ administracji przeprowadza rozprawę z urzędu lub na wniosek strony w każdym przypadku, gdy zapewni to przyśpieszenie lub uproszczenie postępowania. A także gdy przeprowadzenia takiej rozprawy wymagają przepisy prawa.

Zażalenie na przewlekłe prowadzenie postępowania lub na niezałatwienie sprawy w terminie oraz wezwanie do usunięcia naruszenia prawa stanowią swoisty środek odwoławczy. Nie można do nich odpowiednio stosować przepisów dotyczących odwołań. Dlatego też zażalenie to wnosi się bezpośrednio do organu wyższego stopnia, a nie za pośrednictwem organu rozpatrującego sprawę. Zażalenie wnieść może wyłącznie uczestnik postępowania (strona) albo   prokurator, rzecznik praw obywatelskich lub działająca na prawach strony organizacja społeczna.

Możliwe jest wniesienie zażalenia nie tylko w toku przewlekle prowadzonego postępowania, ale także po jego zakończeniu. W tym ostatnim wypadku organ wyższego stopnia nie może, z oczywistych względów, wyznaczyć dodatkowego terminu załatwienia sprawy,  może jednak zastosować inne uprawnienia wskazane w art. 37 ust. 2 k.p.a., takie jak wyjaśnienie przyczyn niezałatwienia sprawy, a także podjęcie działań zmierzających do ustalenia winnych takiego stanu rzeczy. W ustaleniu tych okoliczności pomocny okaże się obowiązek prowadzenia  przez organy administracji publicznej  metryki spraw administracyjnych. Zgodnie z art. 66a § 2 i 3 k.p.a. w treści metryki sprawy wskazuje się bowiem wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym. Określa się także wszystkie podejmowane przez te osoby czynności wraz z odpowiednim odesłaniem do określających je  dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej. Metryka sprawy, wraz z dokumentami, do których odsyła, stanowi obowiązkową część akt sprawy i jest na bieżąco aktualizowana. Szczegółowy sposób prowadzenia metryk określa rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 6 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy (DzU z 7 marca 2012 r., poz. 250).

Uwzględniając zażalenie albo też uznając, że jest ono niezasadne, organ wyższego stopnia wydaje postanowienie. Strona może je zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara