Przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej zobowiązują organy administracji rządowej, a także ZUS, KRUS, NFZ, państwowe instytucje badawcze czy państwowe osoby prawne do przekazywania posiadanego zasobu informacyjnego do centralnego repozytorium, a także do ich systematycznego uzupełniania, weryfikowania i aktualizacji.
Jednocześnie ustawa zobowiązała ministra administracji i cyfryzacji do wydania rozporządzenia określającego m.in. zasady przekazywania informacji do repozytorium i korzystania z jego zasobów.
Projekt trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych. Określa on m.in. zasady komunikowania się użytkowników z centralnym repozytorium informacji publicznej (CRIP). Służyć ma temu specjalnie utworzony portal, na którym logować się będą zarówno korzystający z zasobów (obywatele czy przedsiębiorcy), jak i zobowiązani do budowania jego zawartości (wymienione w ustawie instytucje publiczne).
Po utworzeniu profilu na portalu CRIP użytkownik (osoba fizyczna, podmiot gospodarczy) zyska możliwość tworzenia własnych zestawień zasobów informacyjnych oraz historii przeszukiwań. Do założenia profilu wystarczy podanie adresu e-mail oraz hasła.
Projekt rozporządzenia określa także minimalny zestaw elementów opisujących zamieszczaną w CRIP informacji (metadane). Instytucja publiczna wskaże więc typ informacji (plik tekstowy, obraz) i jego ewentualne dookreślenie (np. raport, tabela, sprawozdanie, faktura, ustawa, notatka), format, w jakim dane zostały utworzone, a także informację dotyczącą zasad ponownego wykorzystania przekazanej do repozytorium informacji.