Może również żądać uwierzytelniania sporządzonych przez siebie odpisów z akt, jeżeli wykaże, że ma ważny interes w ich uzyskaniu. Uprawnienia wynikające z art. 73 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link], strona wykonuje zarówno osobiście, jak i przez swojego przedstawiciela lub pełnomocnika (pełnomocnictwo co do zasady powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu).
Organ administracji może ustalić zasady, na jakich akta są udostępniane (miejsce, czas, nadzór pracownika organu przy przeglądaniu akt). Generalnie nie można udostępniać ich poza siedzibą organu.
[srodtytul]Interes prawny lub obowiązek[/srodtytul]
Istotne z punktu widzenia urzędnika samorządowego jest niewątpliwie właściwe zdefiniowanie pojęcia strony postępowania administracyjnego, ponieważ uprawnienia dotyczące dostępu do akt przysługują wyłącznie stronie. Art. 28 k.p.a. stanowi, że stroną postępowania administracyjnego jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie, albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny. Interes prawny lub obowiązek strony może wynikać z przepisów materialnego prawa administracyjnego, a także z innych przepisów prawa. Prawo dostępu do akt – na mocy art. 33 § 2 i § 3 k.p.a. – przysługuje również organizacji społecznej, dopuszczonej do udziału w postępowaniu na prawach strony. [b]Organizacja społeczna nie może być jednak uczestnikiem postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.[/b]
Istnieją przepisy szczególne w stosunku do regulacji kodeksowych, w których ustawodawca precyzyjnie wskazał, komu przysługuje przymiot strony postępowania. Tytułem przykładu wskazać należy przepis art. 28 ust. 2 prawa budowlanego, gdzie obok inwestora taki status w postępowaniu o wydanie pozwolenia na budowę mają również właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.