Kiedy można poprawić rozstrzygnięcie

Z chwilą doręczenia decyzji stronie organ, który ją wydał, jest nią związany. Oznacza to, że np. wójt nie może jej zmienić ani nawet poprawić. Przepisy postępowania administracyjnego przewidują jednak wyjątki od tej zasady

Publikacja: 19.06.2009 07:00

Kiedy można poprawić rozstrzygnięcie

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Wydanie decyzji jest podstawową formą załatwiania spraw w urzędzie, nie tylko w gminie czy powiecie, ale także w każdym urzędzie administracji publicznej. Do czasu, gdy taka decyzja zostanie ogłoszona lub doręczona stronie, organ wydający może wielokrotnie poprawiać jej treść. Co więcej, można zmienić treść takiej decyzji, nawet w sytuacji gdy została już sporządzona na piśmie i podpisana. Wynika to z treści art. 110 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3D28D78D4DD6CCA8CDE1D54A2878CE0B?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] (k.p.a.), zgodnie z którym organ administracji publicznej, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia.

[srodtytul]Nieprawidłowe doręczenie lub treść[/srodtytul]

Organ administracji jest związany wyłącznie taką decyzją, która została w prawidłowy sposób doręczona lub ogłoszona. Wójt nie będzie zatem związany wydaną przez siebie decyzją w sytuacji, w której stronie zostało doręczone pismo niespełniające przewidzianych przepisami prawa elementów charakterystycznych dla decyzji. Jakie to elementy? Wyjaśnia to art. 107 § 1 k.p.a., zgodnie z którym decyzja prawidłowo wydana zawierać powinna: oznaczenie organu, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi. [b]Jeżeli doręczone stronie pismo nie zawiera elementów dla decyzji charakterystycznych, np. nie zostało podpisane, to jego doręczenie nie jest dla organu wiążące, nawet w sytuacji gdy w aktach sprawy znajduje się decyzja prawidłowo sporządzona i podpisana. Taką interpretację potwierdza wyrok NSA z 27 lipca 1999 r., stwierdzając ponadto, że takie pismo może być potraktowane jedynie jako projekt decyzji (I SA 1509/98)[/b]. W konsekwencji przyjmuje się, że decyzja nie została w ogóle wydana, więc organ jest uprawniony do jej poprawienia.

[srodtytul]Ze względu na ważny interes[/srodtytul]

Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje również sytuacje wyjątkowe, w których prawidłowo sporządzona i doręczona decyzja może być zmieniona (poprawiona). Przede wszystkim organ może w każdej chwili uchylić lub zmienić wydaną przez siebie decyzję, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Zmiana lub uchylenie decyzji następuje w takim przypadku również w drodze decyzji. Ważne jest, że zmiana decyzji w trybie art. 154 k.p.a. może dotyczyć tylko takiej, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa.

Ostateczna decyzja, na mocy której strona prawo nabyła, może być również w każdym czasie zmieniona przez organ, który ją wydał. Jednakże art. 155 k.p.a. uzależnia możliwość uchylenia lub zmiany takiej decyzji od spełnienia następujących warunków. Po pierwsze przemawiać za tym musi interes społeczny lub ważny interes strony, po drugie uchyleniu lub zmianie takiej decyzji nie sprzeciwia się przepis prawa, a po trzecie organ nie może zmienić (uchylić) takiej decyzji bez zgody zainteresowanego (strony).

[ramka][b]Przykład[/b]

Organ administracji publicznej może w szczególnych sytuacjach uchylić lub zmienić decyzję, na mocy której strona nabyła prawo na innych zasadach niż określone powyżej, o ile możliwość taką przewidują przepisy szczególne. Jako przykład takiego przepisu podać można art. 33 ust. 1 ustawy – Prawo wodne, który pozwala cofnąć lub ograniczyć, w określonych sytuacjach, udzielone stronie pozwolenie wodnoprawne.[/ramka]

[srodtytul]Zaniedbanie strony[/srodtytul]

W niektórych sytuacjach dopuszczalne jest również wydanie decyzji z zastrzeżeniem dopełnienia przez stronę określonych czynności w wyznaczonym w decyzji terminie. W sytuacji gdy strona tych czynności nie dokonała w terminie wyznaczonym, organ jest obowiązany uchylić wydaną decyzję. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba jednak, że zanim np. wójt uchyli na podstawie art. 162 § 2 k.p.a. wydaną przez siebie decyzję, powinien rozważyć, czy bardziej nie opłaca się wyegzekwowanie czynności, do których wykonania strona została zobowiązana.

[srodtytul]Samokontrola organu[/srodtytul]

Przepisy postępowania administracyjnego dopuszczają także możliwość zmiany lub uchylenia decyzji administracyjnej w trybie autokontroli. Uprawnienie do tego zawiera art. 132 k.p.a. i aktywuje się ono w sytuacji wniesienia odwołania od wydanej decyzji. Zgodnie bowiem z treścią omawianego przepisu, [b]jeżeli odwołanie wniosły wszystkie strony, a organ administracji publicznej, który wydał decyzję, uzna, że to odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może wydać nową decyzję, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję. [/b]

Zmiana decyzji lub jej uchylenie w tym trybie jest również możliwe, gdy odwołanie wniosła tylko jedna ze stron postępowania. Musi być jednak zachowany jeden warunek. Na taką zmianę – zgodną z treścią odwołania – pozostałe strony muszą wyrazić zgodę.

Wydanie decyzji jest podstawową formą załatwiania spraw w urzędzie, nie tylko w gminie czy powiecie, ale także w każdym urzędzie administracji publicznej. Do czasu, gdy taka decyzja zostanie ogłoszona lub doręczona stronie, organ wydający może wielokrotnie poprawiać jej treść. Co więcej, można zmienić treść takiej decyzji, nawet w sytuacji gdy została już sporządzona na piśmie i podpisana. Wynika to z treści art. 110 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3D28D78D4DD6CCA8CDE1D54A2878CE0B?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] (k.p.a.), zgodnie z którym organ administracji publicznej, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów