Wydanie decyzji jest podstawową formą załatwiania spraw w urzędzie, nie tylko w gminie czy powiecie, ale także w każdym urzędzie administracji publicznej. Do czasu, gdy taka decyzja zostanie ogłoszona lub doręczona stronie, organ wydający może wielokrotnie poprawiać jej treść. Co więcej, można zmienić treść takiej decyzji, nawet w sytuacji gdy została już sporządzona na piśmie i podpisana. Wynika to z treści art. 110 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3D28D78D4DD6CCA8CDE1D54A2878CE0B?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] (k.p.a.), zgodnie z którym organ administracji publicznej, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia.
[srodtytul]Nieprawidłowe doręczenie lub treść[/srodtytul]
Organ administracji jest związany wyłącznie taką decyzją, która została w prawidłowy sposób doręczona lub ogłoszona. Wójt nie będzie zatem związany wydaną przez siebie decyzją w sytuacji, w której stronie zostało doręczone pismo niespełniające przewidzianych przepisami prawa elementów charakterystycznych dla decyzji. Jakie to elementy? Wyjaśnia to art. 107 § 1 k.p.a., zgodnie z którym decyzja prawidłowo wydana zawierać powinna: oznaczenie organu, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi. [b]Jeżeli doręczone stronie pismo nie zawiera elementów dla decyzji charakterystycznych, np. nie zostało podpisane, to jego doręczenie nie jest dla organu wiążące, nawet w sytuacji gdy w aktach sprawy znajduje się decyzja prawidłowo sporządzona i podpisana. Taką interpretację potwierdza wyrok NSA z 27 lipca 1999 r., stwierdzając ponadto, że takie pismo może być potraktowane jedynie jako projekt decyzji (I SA 1509/98)[/b]. W konsekwencji przyjmuje się, że decyzja nie została w ogóle wydana, więc organ jest uprawniony do jej poprawienia.
[srodtytul]Ze względu na ważny interes[/srodtytul]
Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje również sytuacje wyjątkowe, w których prawidłowo sporządzona i doręczona decyzja może być zmieniona (poprawiona). Przede wszystkim organ może w każdej chwili uchylić lub zmienić wydaną przez siebie decyzję, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Zmiana lub uchylenie decyzji następuje w takim przypadku również w drodze decyzji. Ważne jest, że zmiana decyzji w trybie art. 154 k.p.a. może dotyczyć tylko takiej, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa.