Ze skargą do wojewódzkiego sądu administracyjnego może wystąpić podatnik, który wyczerpał środki zaskarżenia niekorzystnej dla niego decyzji. Ma na to 30 dni od dnia doręczenia mu rozstrzygnięcia w sprawie. Jeśli termin przekroczy, sąd skargę odrzuci. Nie w każdym jednak wypadku.
Czasem podatnik może liczyć na przywrócenie terminu. Aby tak się stało, [b]musi złożyć wniosek, w którym uprawdopodobni okoliczności wskazujące na brak jego winy w niedotrzymaniu terminu.
Wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu powinien złożyć też skargę.
Oba pisma wnosi do wojewódzkiego sądu administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działania dotyczy skarga.[/b] Podatnik powinien zrobić to w ciągu siedmiu dni od ustania przyczyny uchybienia terminowi wniesienia skargi.
Przepisy nie podają – nawet przykładowo – jakie powody mogą uzasadniać przywrócenie terminu. Naczelny Sąd Administracyjny twierdzi, że warunek braku zawinienia w uchybieniu terminu należy oceniać w kategoriach zachowania przez zainteresowanego reguł starannego działania [b](wyrok z 11 sierpnia 1999 r., I SA/Gd 745/98)[/b].