Reklama

Sprawę urzędową załatw przez internet

Podanie, wniosek, zażalenie, żądanie, czy wyjaśnienie – nie musisz iść do urzędu, by złożyć tam tego rodzaju pisma. Nie potrzebujesz umawiania wizyty. Pieczątkę zamień na Profil Zaufany, a wizytę w urzędzie i stanie w kolejce na chwilę przed komputerem.

Aktualizacja: 08.02.2019 14:14 Publikacja: 08.02.2019 09:08

Sprawę urzędową załatw przez internet

Foto: 123RF

Nie każdy zna tę nazwę – pismo ogólne, bo o nim mowa, przez lata było jedynym skutecznym sposobem komunikacji na linii obywatel – administracja.

Czytaj także: E-meldunek już działa - jak się zameldować przez ePUAP

Kto tego nie przeżył? Tradycyjny schemat działania: przygotowanie pisma w domu (najlepiej w dwóch egzemplarzach), wizyta w urzędzie, złożenie pisma, zdobycie – na jednym z egzemplarzy – pieczątki potwierdzającej odbiór i... pełne emocji (nie zawsze krótkie) oczekiwanie na odpowiedź.

Zostań w domu. Załatw to przez Internet

Nie musisz brać wolnego lub zwalniać się wcześniej z pracy, by załatwić tego rodzaju sprawy. Możesz to zrobić o dowolnej porze dnia i nocy, bez wychodzenia z domu. Online. Czego potrzebujesz?

– Konta na platformie ePUAP i Profilu Zaufanego – odpowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jedno i drugie są dostępne od ręki, bezpłatnie i przez Internet. Profil Zaufany pozwala potwierdzić naszą tożsamość w sieci. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć – dodaje.

Reklama
Reklama

SPRAWDŹ, JAK ZAŁOŻYĆ PROFIL ZAUFANY

Pismo ogólne przez Internet możesz wysyłać do m.in. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, czy publicznych zakładów opieki zdrowotnej – czyli instytucji, który mają elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePUAP.

Sporo załatwisz

– Polacy bardzo chętnie korzystają z tej możliwości. Tylko w 2018 r. tą drogą wysłali do urzędów niemal 1,5 miliona pism, a to oznacza 125 tysięcy pism w miesiącu – mówi minister cyfryzacji.

Korzystając z pisma ogólnego możesz zadać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć zażalenie, podanie lub wniosek. Wystarczy, że uzupełnisz formularz i wyślesz go na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu . Po chwili dostaniesz elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) pisma.

WAŻNE: to potwierdzenie jest tak samo ważne jak potwierdzenie odbioru listu poleconego, który wysyłasz pocztą tradycyjną.

Pismo ogólne piszesz, wtedy gdy: chcesz się skontaktować z urzędem, przepisy umożliwiają wysłanie pisma przez Internet, nie ma specjalnego formularza do załatwienia tej konkretnej sprawy.

Reklama
Reklama

Jak działać?

Krok 1: Przygotuj potrzebne dane, czyli dane do logowania na platformie ePUAP i – jeśli to konieczne – załączniki w wersji elektronicznej.

Krok 2: Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl, a tam w zakładkę Wyślij pismo ogólne.

Krok 3: Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.

Krok 4: Wypełnij formularz.

Krok 5: Dodaj potrzebne załączniki (te wcześniej przygotowane, w wersji elektronicznej).

Krok 6: Kliknij DALEJ, a potem PODPISZ I WYŚLIJ lub WYŚLIJ BEZ PODPISU. (WAŻNE: Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które wymagają podpisu).

Reklama
Reklama

Na tym etapie wyświetli Ci się komunikat, że pismo zostało wysłane.

Usługa jest bezpłatna.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama