Reklama

Informacja publiczna: Prezydent musi skanować uchwały

Prezydent miasta jest bezczynny, jeśli nie zeskanuje archiwalnych uchwał na wniosek o udostępnienie informacji publicznej – orzekł WSA

Aktualizacja: 10.03.2012 03:09 Publikacja: 09.03.2012 08:50

Informacja publiczna: Prezydent musi skanować uchwały

Foto: www.sxc.hu

Mieszkaniec zwrócił się do prezydenta miasta z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w postaci wykazu uchwał rady miasta oraz wykazu uchwał zarządu miasta za lata 1990 – 2002. Wskazał, że odpowiedzi należy przesłać e-mailem. Prezydent wysłał pod wskazany adres e-mailowy wykaz uchwał rady miasta. Jednocześnie poinformował, że rejestr uchwał zarządu miasta był prowadzony jedynie w wersji papierowej, dlatego może zostać udostępniony tylko w urzędzie miasta.

Dodatkowo stwierdził, że w zasobach archiwalnych nie odnaleziono wykazu uchwał zarządu miasta za okres od 1990 do 1995, w związku z tym nie może on zostać udostępniony.

Mieszkaniec wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na bezczynność prezydenta, który nie udzielił mu informacji zgodnie z wnioskiem.

W odpowiedzi na skargę prezydent wyjaśnił, że nie pozostawał w bezczynności, ponieważ udzielił odpowiedzi, przekazując jednocześnie część informacji.

WSA stwierdził, że prezydent jednak pozostawał w bezczynności (sygnatura akt: IV SAB/Gl 84/11)

Reklama
Reklama

. Po pierwsze, nie wyjaśnił, czy w zasobach urzędu istnieją w ogóle uchwały zarządu miasta za lata 1990 – 1995 i czy na podstawie posiadanych dokumentów można sporządzić oczekiwany wykaz. Albo czy tych uchwał w ogóle nie ma, dlatego niemożliwe jest wytworzenie jakiegokolwiek wykazu uchwał za ten okres.

Po drugie, prezydent w żaden sposób nie wyjaśnił, dlaczego udostępnienie istniejących uchwał zarządu miasta nie jest możliwe w formie elektronicznej. Prezydent nie wskazał nawet, że nie posiada odpowiednich urządzeń umożliwiających zeskanowanie zestawienia, które istnieje w formie papierowej. Nie poinformował także, czy występowały jakieś inne przeszkody uniemożliwiające odpowiedź na wniosek w wersji elektronicznej.

Dlatego – orzekł WSA – prezydent, choć pozornie prowadził postępowanie, w rzeczywistości dopuścił się zwłoki w rozpoznaniu sprawy. Jedynie poinformował wnioskodawcę o braku możliwości uzyskania wykazu uchwał zarządu miasta za lata 1990 – 1995, oraz wskazał, że wykazy uchwał zarządu za lata 1995 – 2002 są dostępne tylko w formie papierowej w siedzibie urzędu miasta.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama