- Nasza gmina zamierza przyznać dotację kilku parafiom na remont zabytkowych kościołów. Chodzi o różne projekty budowlane, w tym całkowite odtworzenie okien. W tym celu przygotowano już projekty uchwał. Czy uchwała wystarczy, czy trzeba podjąć jakieś dodatkowe działania?
Odpowiadając na pytanie trzeba odnieść się do przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Kluczowe znaczenie ma tu art. 81, gdzie wskazano, że w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale (ust. 1).
Czytaj także: Uchwała dotacyjna gminy zobowiązuje do wypłaty należności
Z kolei w ust. 2 art. 81 podano, że dotacja, w zakresie określonym w art. 77, może być udzielona w wysokości do 100 proc. nakładów koniecznych na wykonanie przez wnioskodawcę prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków. We wspomnianym art. 77 ww. ustawy określono na jakie nakłady owa dotacja może zostać przeznaczona, przy czym ów katalog ma charakter zamknięty. Wymieniono tam m.in.: wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego; sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz; odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych. Z powyższego wynika więc, że przeznaczenie dotacji byłoby uzasadnione.
Problem leży jednak w innej kwestii, mianowicie proceduralnej. Należy bowiem zauważyć, że treść art. 81 ust. 1 ww. ustawy wskazuje na konieczność występowania dwóch odrębnych uchwał, podejmowanych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w tym zaś zakresie przez radę gminy.