Okazało się, że największy wzrost wartości wyleasingowanych środków odnotowano w leasingu nieruchomości – o 37 proc., w środkach transportu drogowego o 13,4 proc. (w tym leasingu samochodowego o 5,6 proc., w autobusach o 57,5 proc.). Natomiast największy spadek wartości wyleasingowanych środków wystąpił w leasingu pozostałych środków transportu drogowego – o 17,4 proc. (w tym transportu kolejowego o 37 proc. i maszynach do obróbki metali o 7 proc.).
Pod względem ilościowym ponad trzykrotnie wzrosło zapotrzebowanie na komputery i sprzęt biurowy, o 117,9 proc. na nieruchomości i o 90,7 proc. na maszyny rolnicze. Największy spadek zapotrzebowania wystąpił na maszyny do obróbki metalu o 20,4 proc. i na środki transportu kolejowego o 2,6 proc. Badaniem objęte zostały 123 przedsiębiorstwa prowadzące w 2013 r. działalność leasingową. Z czego 30 przedsiębiorstw było zrzeszonych w Związku Polskiego Leasingu, a 11 w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, w tym cztery przedsiębiorstwa należą do obu stowarzyszeni.
- Badane podmioty miały formę prawno-organizacyjną spółek kapitałowych, z tego 86 – to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, 32 spółki akcyjne, 3 spółki jawne, 1 spółka komandytowa i 1 nieokreślona – donosi raport GUS. - Działalność leasingowa w 57 firmach prowadzona była przez przedsiębiorstwa z udziałem akcjonariuszy zagranicznych, w tym w 52 firmach udział ten był dominujący. W 22 przedsiębiorstwach działalność leasingowa była jedynym rodzajem działalności, w 57 przedsiębiorstwach przeważającym, w 44 przedsiębiorstwach – ubocznym rodzajem działalności. W 2013 r. sieć dystrybucji produktów leasingowych w badanych przedsiębiorstwach tworzyło 1 193 oddziałów i autoryzowanych przedstawicielstw zatrudniających 37 514 pracowników. Według stanu na koniec 2013 r. badane przedsiębiorstwa przekazały w leasing 2 016 tys. środków, obsługując 379 tys. leasingobiorców.
W strukturze leasingobiorców w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. dominowały przedsiębiorstwa – 91,1 proc., które wzięły w leasing środki na kwotę 28 582 mln zł, co stanowiło 94 proc. wartości brutto nowych umów. Osoby fizyczne stanowiły 8,8 proc. klientów, wzięły one w leasing przedmioty na kwotę 1 801 mln zł, a leasingobiorcy z administracji publicznej tylko na kwotę 36 mln zł (0,1 [proc.). Wśród klientów firm leasingowych w 2013 r. przeważali klienci z następujących sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności – handel hurtowy i detaliczny – 21,4 proc., transport i gospodarka magazynowa – 13,5 proc., przetwórstwo przemysłowe - 12,8 proc., budownictwo – 7,8 proc. Największe zainteresowanie usługami leasingowymi w zakresie nowych umów wykazali leasingobiorcy z woj. mazowieckiego – 35 tys. klientów, woj. śląskiego i wielkopolskiego – po 16 tys., dolnośląskiego – 12 tys.
W ciągu całego 2013 r. badane przedsiębiorstwa leasingowe zawarły z leasingobiorcami 233 tys. nowych umów, oddając w leasing 439 tys. przedmiotów na kwotę 30 419 mln zł. Przedsiębiorstwa leasingowe zrzeszone w ZPL i PZWiLP przekazały w leasing w 2013 r. środki na kwotę 23 287 mln zł, co stanowiło 76,6 proc. wartości leasingu badanych podmiotów. Przedsiębiorstwa, w których udziałowcami w kapitale były banki, wyleasingowały przedmioty o wartości 19 943 mln zł (65,6 proc.). Przedmiotem umów leasingowych w 2013 r. były zarówno środki nowe (o wartości 23 657 mln zł), jak i używane (6 762 mln zł). Analizując wartość środków (przedmiotów) oddanych w leasing pod względem rodzaju waluty, najwięcej umów zostało zawartych w polskich złotych – na kwotę 22 264 mln zł. W obcej walucie wyleasingowano (wartość po przeliczeniu na złote) środki na kwotę 8 154 mln zł, w tym w euro na 8 046 mln zł. Najwięcej podpisano nowych umów leasingu na okres od 2 do 5 lat – 78,4 proc. wartości nowych umów. Udział umów zawieranych na okres powyżej 5 lat – wyniósł 14,9 proc. Najniższy był udział umów krótkoterminowych (do 2 lat) – 6,7 proc. wartości nowych umów. Główną pozycję w strukturze przedmiotowej nowych umów zajmował leasing środków transportu drogowego – 63,8 proc. wartości umów leasingowych. W strukturze wyleasingowanych środków transportu drogowego dominowały samochody osobowe – 49 proc. wartości środków transportu drogowego, a udział wartości wyleasingowanych samochodów ciężarowych i dostawczych ciężarowych wyniósł 15,5 proc. Kolejnym ważnym segmentem leasingu były maszyny i urządzenia przemysłowe, które stanowiły 26,5 proc. wartości nowo zawartych umów.