Rekordowe straty na polisach kierowców

Dla towarzystw wojna cenowa jest zbyt kosztowna. Może być drożej.

Publikacja: 17.03.2016 21:00

Rekordowe straty na polisach kierowców

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Dane Komisji Nadzoru Finansowego za ubiegły rok potwierdzają fatalną sytuację na rynku polis komunikacyjnych. Zbyt niskie ceny ubezpieczeń przy równoczesnym dynamicznym wzroście wypłacanych świadczeń i odszkodowań sprawiły, że zakłady dopłaciły do interesu w tym segmencie prawie 1,2 mld zł. Najwięcej w historii.

Komunikacja ciąży

Pod względem zebranej z rynku składki cały rynek ubezpieczeniowy był w stagnacji. Zakłady sprzedały ubezpieczeń za prawie 55 mld zł, czyli 0,2 proc. mniej niż w 2014 roku. Łączna kwota wypłaconych świadczeń i odszkodowań wzrosła natomiast o 2 proc., do 34,8 mld zł. Wynik techniczny wyniósł 3,2 mld zł. Oznacza to, że branża zarobiła na podstawowej działalności o 22 proc. mniej niż przed rokiem. Zysk netto spadł o ponad 14 proc., do 5,73 mld zł.

Spadek wyników widać zarówno w segmencie życiowym, jak i majątkowym. Łączna sprzedaż w tym pierwszym zmniejszyła się o 4 proc., za co w głównej mierze odpowiada fatalna sprzedaż ubezpieczeń na życie – zakłady sprzedały ich o 2 mld zł mniej niż w 2014 r. (-17 proc.). Sytuację w tym dziale ratuje nieco wzrost sprzedaży polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Dzięki UFK towarzystwa pozyskały 13 mld zł – o ponad 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Branży życiowej udało się też ograniczyć wypłaty z 20,3 mld zł w 2014 r. do 19,3 mld zł w 2015 r.

Ubezpieczenia majątkowe zaliczyły wzrost składki o 4 proc., do 27,3 mld zł. W wynikach widać wyhamowanie spadku cen w polisach komunikacyjnych – sprzedaż OC wzrosła o 1 proc., natomiast AC o 4 proc.

Rynek jednak pogrążają dwucyfrowe zwyżki wypłacanych świadczeń i odszkodowań (o 12 proc.). Tylko te wypłacane z polis OC były o 16 proc. większe niż przed rokiem – ubezpieczyciele przekazali poszkodowanym aż 6,8 mld zł, co jest rekordową sumą.

Efekt? Najgorszy w historii wynik techniczny tego segmentu. Strata na OC wyniosła prawie 1,1 mld zł, a na AC ponad 100 mln zł.

Zbyt wiele zagrożeń

Zdaniem dr. Marcina Kawińskiego z Katedry Ubezpieczenia Społecznego SGH słabe wyniki ubezpieczycieli, zważywszy na otaczającą rzeczywistość oraz dotychczasowe strategie ubezpieczycieli, nie są szczególnie zaskakujące.

– O wiele ważniejsze od samego spadku jest to, czy zakłady ubezpieczeniowe są w stanie wdrożyć strategie, które odwrócą ten trend – uważa Kawiński. – Szczególnie trudne może się to okazać w ubezpieczeniach życiowych, chociaż także w majątku zwiększenie rentowności nie będzie proste z uwagi na dominację ubezpieczeń komunikacyjnych – mówi „Rzeczpospolitej" naukowiec.

Rynek zwłaszcza w polisach OC musi jak najszybciej dostosować cenę do realiów odszkodowawczych. Dlatego polisy będą drożały.

Bartłomiej Behnke z porównywarki ubezpieczeń Superpolisa.pl zauważa, że choć wzrost składki z OC już widać, to wciąż jest on zbyt mały. Zakłady ubezpieczeń będą musiały brać pod uwagę wiele czynników, m.in. kolejne wprowadzone już lub dopiero ogłaszane zalecenia KNF dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych w zakresie likwidacji szkód, sposobów kalkulacji składek OC i zadośćuczynień za szkody na zdrowiu. – Także podatek bankowy czy planowany podatek Religi – dodaje Bartłomiej Behnke.

Opinia

Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń

Wytyczne KNF dotyczące likwidacji szkód i duży wzrost wypłat w szkodach osobowych przyczyniły się do największej straty na rynku OC w historii. Ceny OC ostatnio rosną, ale firmy wprowadzają podwyżki powoli. Zbyt gwałtowny ruch może spowodować odpływ klientów do innego ubezpieczyciela, czego każda firma chce uniknąć. Bardzo trudno o odzyskanie równowagi na rynku OC, bo kwoty wypłat nadal będą rosły, a bez odpowiednich decyzji regulacyjnych stanie się to w sposób niekontrolowany i nieprzewidywalny. Tym bardziej niepokoją zapowiedzi nowego podatku związanego z leczeniem ofiar wypadków. Obciążenie nim OC komunikacyjnego może spowodować drastyczną podwyżkę cen, co przyczyni się do wzrostu liczby osób jeżdżących bez OC. Już dziś jest ich około 250 tys.

Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę