Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od początku tego roku do końca czerwca w kraju zarejestrowano 9771 osobowych aut z napędem elektrycznym. Z kolei Licznik Elektromobilności informuje, że w sumie po polskich drogach jeździły już wtedy 48 883 takie samochody. W pełni elektrycznych (BEV) było z tego 48 proc. aut – 23 698, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plugin (PHEV) – 25 185. I o ile w przypadku aut z napędem tradycyjnym można mówić o spadku dynamiki rejestracji, o tyle liczba zarejestrowanych elektrycznych wzrosła rok do roku o 98 proc. (z 3153 w pierwszej połowie 2021 r. do 6062 w pierwszej połowie 2022 r.), a typu PHEV o 11,4 proc. (z 5055 do 5533).
Drożej, bo droższy
Eksperci porównywarki polis CUK Ubezpieczenia sprawdzili, ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego. Zwrócili przy tym uwagę, że ciągle jest ich w Polsce stosunkowo niewiele. Stąd analizę cen polis dla wybranych modeli trzeba traktować z pewnym dystansem. Co więcej, w przypadku aut spalinowych jednym z głównych czynników wpływających na wysokość polisy jest pojemność silnika. Dla aut elektrycznych tego parametru nie ma, więc kalkulacja składki jest tym bardziej skomplikowana. Potwierdziliśmy to w rozmowie z kilkoma ubezpieczycielami, którzy nieoficjalnie przyznali, że nie mają jeszcze ustalonej linii i standardów ubezpieczeń dla elektryków.
Czytaj więcej
Modeli aut elektrycznych przybywa w szybkim tempie. Do wyboru jest już 190 aut o napędzie elektrycznym, a będzie ich jeszcze więcej. Rozwija się też sieć ładowarek. Kierowców odstraszają jednak rekordowo wysokie ceny prądu.
Wróćmy jednak do wyliczeń CUK. Okazuje się, że najtaniej za polisę komunikacyjnego OC zapłacą właściciele aut elektrycznych z najniższych segmentów rynku. W przypadku Renault Zoe cena polisy rozpoczyna się od 640 zł rocznie. Osoby, które chcą wykupić OC dla popularnego Nissana Leaf, muszą liczyć się z wydatkiem 620–925 zł rocznie. Z kolei dla posiadaczy Tesli 3 Long Range średnia składka wyniesie ok. 810 zł. Większe rozbieżności cen widoczne są przy ubezpieczeniu autocasco. Średni koszt polisy dla ubezpieczających Nissana Leaf wyniesie 1113 zł. W przypadku Tesli 3 cena AC to przeciętnie 6300 zł. Najwięcej zapłacą jednak posiadacze luksusowego modelu X – składka za AC może wynieść tu nawet 11 756 zł rocznie.