Kolejne branże myślą o założeniu TUW

Firmy transportowe i farmaceutyczne rozważają stworzenie towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych

Publikacja: 20.10.2010 02:58

Słabsze wyniki polskich TUW

Słabsze wyniki polskich TUW

Foto: Rzeczpospolita

– W środowisku właścicieli firm transportowych pojawił się pomysł utworzenia towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (TUW). Zbieramy dane, które pokażą, czy projekt będzie opłacalny – mówi „Rz” Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.

Milewski nie zaprzecza, że idea pojawiła się w związku z podwyżkami stawek ubezpieczeń komunikacyjnych dla firm. Tymczasem rolą każdego TUW jest zapewnienie klientom – którzy są jednocześnie jego udziałowcami – jak najtańszej i jak najlepszej ochrony ubezpieczeniowej. Dlatego TUW nie może wypłacać dywidendy. Zysk ma przeznaczać na obniżenie stawek ubezpieczenia. Milewski podkreśla, że decyzja w sprawie powstania towarzystwa zapadnie dopiero na początku przyszłego roku.

W połowie roku z inicjatywą utworzenia TUW Medicum wyszedł z kolei Stanisław Bogdański, właściciel firmy Intra, która zajmuje się hurtową sprzedażą leków. Towarzystwo byłoby rozwinięciem programu Max Medicum, w ramach którego klient może uzyskać porady dotyczące leków w aptekach oraz usługi w przychodniach współpracujących ze spółką Bogdańskiego. – Pomysł jest we wstępnej fazie. Nie chcemy ujawniać szczegółów. Prowadzimy rozmowy z potencjalnymi kooperantami. Jego realizacja nie została jeszcze przesądzona – mówi Grażyna Kozłowska, dyrektor finansowy Intry.

Warto wymienić również Jana Sochę, byłego prezesa Agropolisy, który zabiega o poparcie dla swojego projektu utworzenia TUW przez banki spółdzielcze, samorządy i firmy z branży rolno-spożywczej.

Prezes jednego z TUW zwraca jednak uwagę, że projekty tego rodzaju rzadko są realizowane. – Gdy wyjdą poza początkową fazę, pojawiają się problemy. Najczęściej okazuje się, że projekt jest po prostu nieopłacalny – mówi. Przypomina, że utworzenie TUW rozważały branże komputerowa (w 2009 r.) oraz górnicza (we wcześniejszych latach).

Jeszcze w II połowie 2008 r. żywy był także pomysł utworzenia TUW brokerów ubezpieczeniowych. – Koncepcja upadła, bo jego istnienie nie miałoby ekonomicznego uzasadnienia – wyjaśnia Leszek Niedałtowski, prezes Polskiej Izby Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.

Obecnie w Polsce działa osiem TUW: sześć majątkowych (Concordia Polska, CUPRUM, TUW, TUZ, Pocztowe, SKOK) oraz dwa życiowe (Rejent-Life, Macif Życie). Jeden jest w stanie likwidacji (Bezpieczny Dom).

– W środowisku właścicieli firm transportowych pojawił się pomysł utworzenia towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (TUW). Zbieramy dane, które pokażą, czy projekt będzie opłacalny – mówi „Rz” Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego.

Milewski nie zaprzecza, że idea pojawiła się w związku z podwyżkami stawek ubezpieczeń komunikacyjnych dla firm. Tymczasem rolą każdego TUW jest zapewnienie klientom – którzy są jednocześnie jego udziałowcami – jak najtańszej i jak najlepszej ochrony ubezpieczeniowej. Dlatego TUW nie może wypłacać dywidendy. Zysk ma przeznaczać na obniżenie stawek ubezpieczenia. Milewski podkreśla, że decyzja w sprawie powstania towarzystwa zapadnie dopiero na początku przyszłego roku.

Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk: Holding PZU leży w interesie państwa
Ubezpieczenia
PZU idzie do prokuratury w sprawie odszkodowania dla fundacji ojca Rydzyka
Ubezpieczenia
Idą wielkie porządki w PZU. Holding zamiast Grupy. Ważą się losy banków
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU w 2024 r. Nowa strategia bez zmian. Ważą się losy banków
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Ubezpieczenia
Warta z rekordową sprzedażą ubezpieczeń w 2024 r. Zysk, rentowność i rating w górę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne