Ubezpieczyciele inwestują w sprzedaż direct. Zyski jednak idą od agentów

Liczba użytkowników internetu mobilnego szybko rośnie, a smartfon stał się urządzeniem, z którego korzystamy dziś częściej, aniżeli z komputera. Zmieniające się przyzwyczajenia konsumentów, którzy przenoszą znaczną część decyzji zakupowych do onlinu są nie lada wyzwaniem dla zakładów ubezpieczeniowych.

Aktualizacja: 07.05.2019 13:02 Publikacja: 07.05.2019 12:57

Ubezpieczyciele inwestują w sprzedaż direct. Zyski jednak idą od agentów

Foto: Adobestock

Towarzystwa idą za trendem, angażują środki w cyfryzację, lecz wciąż nie osiągają ze sprzedaży internetowej i telefonicznej znaczących zysków. Udział sprzedaży direct w całym rynku jest szacowany na 7-10 procent.

Rosną oczekiwania klientów

Coraz więcej ubezpieczycieli dąży do osiągnięcia pełnego lub częściowego ograniczenia dokumentacji papierowej i rozwoju technologii, która pozwoliłaby wyeliminować ich udział w obsłudze klientów. Formularze online, platformy do samoobsługi czy aplikacje mobilne rozwiązują te problemy, a przy tym są tym czego oczekują scyfryzowani klienci. Dla nich najważniejsze są szybkie i wygodne procesy, oszczędzające ich czas i pieniądze. 

- Do tej pory większość ubezpieczycieli traktowało kanał sprzedaży internetowej, telefonicznej, a coraz częściej mobilnej jako uzupełnienie, starając się realizować modne strategie multikanałowości. Od mniej więcej dwóch lat widać, że wiele towarzystw zbroi się w narzędzia umożliwiające szybki i intuicyjny zakup ubezpieczenia przez internet. Oczekują coraz szybszych wzrostów w tym obszarze, wynikających z bardzo szybko zmieniających się przyzwyczajeń klientów, preferujących wygodny zakup produktu lub usługi przez internet. – mówi Bartosz Słupski, dyrektor Departamentu Sprzedaży – Kanały Alternatywne UNIQA.

Samoobsługa na prostych produktach

Przez internet i telefon wciąż nie kupimy skomplikowanych polis. W takich przypadkach nie obejdzie się bez pomocy agenta czy brokera ubezpieczeniowego. Duża część ubezpieczycieli daje jednak klientom możliwość samodzielnego zakupu ubezpieczenia komunikacyjnego OC+AC dla samochodu i motocykla, ubezpieczenia mieszkania czy domu, jak również ubezpieczenia na wyjazd zagraniczny.

- Na moje.pzu.pl klienci mogą w łatwy sposób ubezpieczyć nieruchomość, samochód, wykupić polisę turystyczną, zgłosić szkodę oraz sprawdzić jej status, kupić jednostki w funduszach inwestycyjnych czy znaleźć w jednym miejscu wszystkie informacje dotyczące zawartych umów. Bezpośrednio z portalu klienci mogą również umówić wizytę lekarską w ramach opieki medycznej oraz skorzystać z tzw. symptom checkera, który pozwala na diagnozę stanu zdrowia. To wszystko bez wychodzenia z domu i bez dzwonienia na infolinię. – tłumaczy Piotr Kozicki z biura komunikacji korporacyjnej PZU SA.

Smart rozwiązania

Sprzedaży sprzyja prostota procesów i szybkość finalizacji transakcji. Załatwiają to technologie mobilne. Dziś możliwe jest np. skanowanie za pomocą telefonu kodu Aztec z dowodu rejestracyjnego. Taką funkcjonalność promuje w nowym procesie ubezpieczenia komunikacyjnego Aviva. Eliminuje to konieczność ręcznego wpisywania danych potrzebnych do wyceny ubezpieczenia, a co za tym idzie znacznie przyspiesza i ułatwia zakup.

- Dodatkowo udostępniliśmy klientom możliwość łatwego przechodzenia między tradycyjnym procesem desktopowym a procesem mobilnym. Wystarczy, że na stronie internetowej wyświetlonej na komputerze klient wpisze swój numer telefonu komórkowego, a już po chwili otrzyma sms z linkiem do skanowania kodu Aztec. Otrzymaną wycenę może zapisać i wrócić do niej w dowolnym momencie z dowolnego urządzenia. Po niecałym miesiącu od uruchomienia nowego procesu zakupu ubezpieczenia komunikacyjnego ruch z urządzeń mobilnych osiągnął już udział 40 proc. – mówi Jakub Tetlak, digital sales manager w Avivie.

Aplikacje do likwidacji szkód

Uniqa, Generali, TU Europa, Warta, Allianz, Aviva czy PZU poszły o krok dalej i pozwalają swoim klientom na dokonanie zdalnych oględzin po szkodzie jak i ich samodzielną likwidację. W Compensie np. z poziomu aplikacji samodzielnie można dokonać likwidacji szkód z ubezpieczeń OC/AC, NNW oraz majątkowych.

- Obsługa zgłoszenia odbywa się przez internet, całkowicie bez naszego udziału. Po nawiązaniu kontaktu z nami, klient odbiera SMS-a z odnośnikiem do aplikacji mobilnej. Po uruchomieniu aplikacji podaje numer konta do wypłaty, dodaje zdjęcia szkody i jej dokumentację, a następnie na wirtualnej makiecie uzupełnia niezbędne informacje o zdarzeniu. Zajmuje to kilka minut. – wyjaśnia Rafał Mosionek, zastępca prezesa zarządu Compensy TU S.A. Vienna Insurance Group.

Na tej podstawie ubezpieczyciel ocenia wartość szkody i niedługo potem przekazuje klientowi proponowaną wycenę.

- Aplikacja działa od zeszłego roku i widzimy, że to rozwiązanie pomaga optymalizować czas i koszty obsługi zgłoszeń, ale też pozwala wpisywać się w coraz silniej osadzone w technologii oczekiwania klientów. Obecnie 30 proc. wszystkich zgłoszeń trafia do nas kanałem online’owym. Nie bez znaczenia jest również to, że nawet 50 proc. szkód majątkowych i 10 proc. komunikacyjnych zamykanych jest w ramach szybkiego procesu likwidacyjnego. – dodaje Mosionek.

Agent nie do zastąpienia

Sprzedaż polis tradycyjną drogą u agenta czy konsultanta telefonicznego to dla zakładów ubezpieczeniowych dodatkowe koszty wynikające z utrzymania biur rozsianych po kraju, jak i wypłat prowizji dla pracowników. Wciąż jednak tego nie unikną, bo choć klienci dokonujący zakupu ubezpieczeń samodzielnie zaznajamiają się z ofertą i porównują ceny produktów w internecie, to wciąż końcowej transakcji dokonują po konsultacji z doradcą. 

Wartość składki przypisanej brutto przypadająca na sprzedaż bezpośrednią ubezpieczeń majątkowych w 2017 roku wyniosła ponad 5 mld zł (w tym wartość składki z ubezpieczeń sprzedanych przez internet wynosiła ponad 780 mln zł, a przez telefon blisko 640 mln zł). W tym samym czasie agenci ubezpieczeniowy przynieśli do ogólnej kasy składki przekraczające wartość 26 mld zł. Liczby te potwierdzają słowa Dawida Korszeń, rzecznika prasowego TUiR i TUnŻ Warta S.A. – Sprzedaż ubezpieczeń poprzez agentów, to nadal najskuteczniejszy sposób dotarcia z ubezpieczeniem do klienta.

Ubezpieczenia
To już definitywny koniec wojny cenowej na rynku OC. Polisy mocno drożeją
Ubezpieczenia
Kto zapłaci za odbudowę Los Angeles? Firmy ubezpieczeniowe na granicy bankructwa
Ubezpieczenia
Trudny rok za ubezpieczycielami. Ceny polis OC pójdą w górę
Ubezpieczenia
Wypłata w 15 dni - Warta podsumowuje pomoc powodzianom
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Ubezpieczenia
Klęski żywiołowe uderzyły w wyniki ubezpieczycieli. Wypłaty ostro w górę
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego