Reklama

Więcej seniorów z polisą

Za pięć lat wartość rynku polis na życie dla osób starszych może się podwoić.

Publikacja: 28.03.2013 02:31

Coraz więcej firm zwraca uwagę na tę grupę klientów, szykując dla nich specjalną ofertę.

– Na razie poważnym problemem jest brak wiedzy o tej grupie wiekowej, ponieważ jest ona stosunkowo nowa – zauważa Aleksandra Leszczyńska z Axy. – Przed nami ogromna praca do wykonania po stronie zbadania stylu życia, zachowań i potrzeb osób starszych, aby zaoferować dopasowane do ich potrzeb produkty. Dotychczas te zawierające wiele ryzyk były bardzo drogie – dodaje.

Zdaniem ubezpieczycieli ceny polis dla starszych osób powinny jednak sukcesywnie spadać. Upraszczana będzie też ich formuła.

Bez wizyty u lekarza

Aviva wprowadziła niedawno proste ubezpieczenie na życie bez limitu wieku, a od rocznicy polisy przypadającej po 85. urodzinach ustaje obowiązek płacenia składki. Podobne produkty (najczęściej jednak z limitem wieku na poziomie 75 lat) mają też Allianz, Generali i 4Life.

Konstrukcja wspomnianych polis, z których świadczenie wypłacane jest tylko w przypadku zgonu, jest podobna: przy stosunkowo niskiej sumie gwarancyjnej (5–30 tys. zł) i składce na poziomie 20–40 zł miesięcznie ubezpieczony kupuje zabezpieczenie dla rodziny, na wypadek jego śmierci. Najczęściej służy ono na sfinansowanie pogrzebu.

Reklama
Reklama

Atutem takiego rozwiązania jest jego prosta konstrukcja: brak ankiety medycznej i badań lekarskich, stała składka, gwarantowana suma ubezpieczenia. Polisa jest bezterminowa. – To pierwsza polisa na życie, którą sprzedajemy w systemie direct (przez Internet i telefon – red.). Prosta polisa z niską składką i minimum formalności odpowiada na potrzeby istotnej grupy osób w wieku średnim i seniorów – mówi Maciej Jankowski, prezes Avivy.

– W ostatnich kilkunastu latach obserwujemy dynamiczny wzrost różnorodności produktów ubezpieczeniowych oraz, co istotne, świadomości klientów, dla których produkty te są adresowane. Wnioskować można, że analogicznie w starzejącym się społeczeństwie produkty kierowane do klientów mających już doświadczenie z produktami ubezpieczeniowymi będą interesującą możliwością kontynuacji ochrony ubezpieczeniowej – komentuje Mariusz Zagajewski z Generali.

Ochrona i sposób na inwestycje

Zdaniem ekspertów produkty dla seniorów stanowią naturalne dopełnienie oferty. Umożliwiają skorzystanie z ubezpieczenia osobom, które nie kwalifikują się już do objęcia ochroną w ramach innych typowych produktów ubezpieczeniowych ze względu na kryterium wieku.

– Segment ubezpieczeń dla seniorów będzie się rozwijał i nie tylko w kontekście produktów stricte ochronnych, ale także tych, które będą pomagały zarządzać zebranym kapitałem osobom, które przez wiele lat swojego życia oszczędzały, by zabezpieczyć swoją przyszłość. Mowa tu o produktach rentowych lub krótkoterminowym pomnażaniu kapitału – wskazuje Zagajewski.

– Starsi konsumenci są również rosnącą grupą klientów nabywających ubezpieczenia, w których mogą oszczędzać i zabezpieczyć środki przeznaczone np. na edukację wnuków. Należy spodziewać się dalszego rozwoju rynku w tym zakresie. W produktach o charakterze ubezpieczeniowo-inwestycyjnym seniorzy są bardziej wyczuleni na zawartą w produkcie gwarancję kapitału, niski poziom ryzyka oraz krótszy okres inwestycji – zauważa prezes Nordea Polska.

Zmiany demograficzne spowodują też rozwój prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych.

Reklama
Reklama

Więcej bezdzietnych

Rozwój tego typu świadczeń wydaje się nieunikniony: z jednej strony Polacy są coraz bogatsi, więc stać ich będzie na dodatkowe zabezpieczenie, z drugiej – spadająca liczba dzieci oznacza, że na starość niekoniecznie będzie się nami miał kto zajmować.

W okresie od 2010 do 2035 r. według szacunków GUS liczba gospodarstw domowych bez dzieci wzrośnie z 68 proc. do 76 proc.

Zgodnie z prognozami GUS liczba osób w wieku powyżej 65 lat zwiększy się z 13 proc. w 2010 r. do 23 proc. w 2035 r. W Polsce do 2060 r. na każde trzy osoby pracujące mają przypadać dwie osoby na emeryturze, przy czym liczba osób powyżej 80. roku życia wzrośnie około pięciokrotnie.

Ubezpieczenia
Jakie dokumenty zabrać w podróż za granicę?
Ubezpieczenia
Przyspieszają rozliczenia rządów PiS w PZU. Roszczenia wobec byłej prezes
Ubezpieczenia
Kiedy obawy rosną, liczy się realne wsparcie
Ubezpieczenia
Dobre wyniki grupy PZU. Zysk w górę o ponad 40 proc.
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU. Zysk netto w górę o prawie 43 proc.
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama