Reklama
Rozwiń
Reklama

Więcej seniorów z polisą

Za pięć lat wartość rynku polis na życie dla osób starszych może się podwoić.

Publikacja: 28.03.2013 02:31

Coraz więcej firm zwraca uwagę na tę grupę klientów, szykując dla nich specjalną ofertę.

– Na razie poważnym problemem jest brak wiedzy o tej grupie wiekowej, ponieważ jest ona stosunkowo nowa – zauważa Aleksandra Leszczyńska z Axy. – Przed nami ogromna praca do wykonania po stronie zbadania stylu życia, zachowań i potrzeb osób starszych, aby zaoferować dopasowane do ich potrzeb produkty. Dotychczas te zawierające wiele ryzyk były bardzo drogie – dodaje.

Zdaniem ubezpieczycieli ceny polis dla starszych osób powinny jednak sukcesywnie spadać. Upraszczana będzie też ich formuła.

Bez wizyty u lekarza

Aviva wprowadziła niedawno proste ubezpieczenie na życie bez limitu wieku, a od rocznicy polisy przypadającej po 85. urodzinach ustaje obowiązek płacenia składki. Podobne produkty (najczęściej jednak z limitem wieku na poziomie 75 lat) mają też Allianz, Generali i 4Life.

Konstrukcja wspomnianych polis, z których świadczenie wypłacane jest tylko w przypadku zgonu, jest podobna: przy stosunkowo niskiej sumie gwarancyjnej (5–30 tys. zł) i składce na poziomie 20–40 zł miesięcznie ubezpieczony kupuje zabezpieczenie dla rodziny, na wypadek jego śmierci. Najczęściej służy ono na sfinansowanie pogrzebu.

Reklama
Reklama

Atutem takiego rozwiązania jest jego prosta konstrukcja: brak ankiety medycznej i badań lekarskich, stała składka, gwarantowana suma ubezpieczenia. Polisa jest bezterminowa. – To pierwsza polisa na życie, którą sprzedajemy w systemie direct (przez Internet i telefon – red.). Prosta polisa z niską składką i minimum formalności odpowiada na potrzeby istotnej grupy osób w wieku średnim i seniorów – mówi Maciej Jankowski, prezes Avivy.

– W ostatnich kilkunastu latach obserwujemy dynamiczny wzrost różnorodności produktów ubezpieczeniowych oraz, co istotne, świadomości klientów, dla których produkty te są adresowane. Wnioskować można, że analogicznie w starzejącym się społeczeństwie produkty kierowane do klientów mających już doświadczenie z produktami ubezpieczeniowymi będą interesującą możliwością kontynuacji ochrony ubezpieczeniowej – komentuje Mariusz Zagajewski z Generali.

Ochrona i sposób na inwestycje

Zdaniem ekspertów produkty dla seniorów stanowią naturalne dopełnienie oferty. Umożliwiają skorzystanie z ubezpieczenia osobom, które nie kwalifikują się już do objęcia ochroną w ramach innych typowych produktów ubezpieczeniowych ze względu na kryterium wieku.

– Segment ubezpieczeń dla seniorów będzie się rozwijał i nie tylko w kontekście produktów stricte ochronnych, ale także tych, które będą pomagały zarządzać zebranym kapitałem osobom, które przez wiele lat swojego życia oszczędzały, by zabezpieczyć swoją przyszłość. Mowa tu o produktach rentowych lub krótkoterminowym pomnażaniu kapitału – wskazuje Zagajewski.

– Starsi konsumenci są również rosnącą grupą klientów nabywających ubezpieczenia, w których mogą oszczędzać i zabezpieczyć środki przeznaczone np. na edukację wnuków. Należy spodziewać się dalszego rozwoju rynku w tym zakresie. W produktach o charakterze ubezpieczeniowo-inwestycyjnym seniorzy są bardziej wyczuleni na zawartą w produkcie gwarancję kapitału, niski poziom ryzyka oraz krótszy okres inwestycji – zauważa prezes Nordea Polska.

Zmiany demograficzne spowodują też rozwój prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych.

Reklama
Reklama

Więcej bezdzietnych

Rozwój tego typu świadczeń wydaje się nieunikniony: z jednej strony Polacy są coraz bogatsi, więc stać ich będzie na dodatkowe zabezpieczenie, z drugiej – spadająca liczba dzieci oznacza, że na starość niekoniecznie będzie się nami miał kto zajmować.

W okresie od 2010 do 2035 r. według szacunków GUS liczba gospodarstw domowych bez dzieci wzrośnie z 68 proc. do 76 proc.

Zgodnie z prognozami GUS liczba osób w wieku powyżej 65 lat zwiększy się z 13 proc. w 2010 r. do 23 proc. w 2035 r. W Polsce do 2060 r. na każde trzy osoby pracujące mają przypadać dwie osoby na emeryturze, przy czym liczba osób powyżej 80. roku życia wzrośnie około pięciokrotnie.

Coraz więcej firm zwraca uwagę na tę grupę klientów, szykując dla nich specjalną ofertę.

– Na razie poważnym problemem jest brak wiedzy o tej grupie wiekowej, ponieważ jest ona stosunkowo nowa – zauważa Aleksandra Leszczyńska z Axy. – Przed nami ogromna praca do wykonania po stronie zbadania stylu życia, zachowań i potrzeb osób starszych, aby zaoferować dopasowane do ich potrzeb produkty. Dotychczas te zawierające wiele ryzyk były bardzo drogie – dodaje.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Ubezpieczenia
Cezary Raczyński, prezes mLeasing: Czas rozwinąć żagle
Ubezpieczenia
Młodzi Polacy nie oszczędzają na emeryturę. Eksperci biją na alarm
Ubezpieczenia
Polisa z aplikacji? Będzie coraz lepiej dopasowana do potrzeb klientów
Ubezpieczenia
Coraz bliżej wielkiej fuzji PZU i Pekao? Co może czekać akcjonariuszy?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Ubezpieczenia
Zmiany w zarządzie PZU Życie. i PZU Zdrowie. Ważnych zmian kadrowych jest więcej
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama