Dużo deklaracji większej uczciwości

Co najmniej piętnastu ubezpieczycieli oferujących polisy inwestycyjne zadeklarowało wprowadzenie tzw. karty produktu.

Publikacja: 02.10.2013 16:08

Karta produktu to dokument przygotowany przez Polską Izbę Ubezpieczeń, którego celem jest wyraźniejsze informowanie osób nabywających polisę z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (ufk) o kosztach związanych z inwestycją. Inicjatywa ta powstała po tym, jak polisy z ufk rodziły coraz większe kontrowersje. Dotyczyły one przede wszystkim bardzo wysokich opłat w przypadku rezygnacji z inwestycji w pierwszych latach jej trwania. Potrafią one „zjadać" całość wpłaconej składki.

Termin składania deklaracji odnośnie przystąpienia do programu dołączania karty produktu do polis minął z końcem września. Czas na jej faktyczne dołączenie do dokumentacji został wyznaczony na koniec kwietnia przyszłego roku. - Chcemy wykorzystać ten okres na wyjaśnienie wszelkich wątpliwości, tak aby włączenie karty do obiegu nie sprowadzało się wyłącznie do obarczenia klienta obowiązkiem zapoznania się z kolejnym dokumentem. W tym tygodniu wyślemy do KNF i PIU dodatkowe pytania dotyczące poszczególnych zapisów karty produktu – mówi Tomasz Borowski, rzecznik Vienna Insurance Group.

Pozytywnie do pomysłu poprzez przesłanie do PIU deklaracji o chęci wprowadzenia karty produktu odnieśli się najwięksi rynkowi gracze, w tym PZU Życie, ING Zycie, Nordea czy Generali. Odpowiedzi na pytanie o przesłanie deklaracji do Izby nie udzieliły nam z kolei Aviva, MetLife Amplico, ani mająca duże problemy wizerunkowe związane ze sprzedażą ufk Skandia.

- Rekomendacja PIU to ważny krok do wyeliminowania złych praktyk sprzedażowych w ubezpieczeniach na życie. Dzięki niej klient będzie miał szansę w sposób świadomy zdecydować o zawarciu umowy, co przede wszystkim poprawi mocno nadszarpnięty wizerunek ubezpieczycieli, oskarżanych o brak przejrzystości oferty – zauważa Andrzej Jarczyk, prezes grupy Uniqa.

- Ponieważ karta będzie pokazywała indywidualną symulację przebiegu wartości ubezpieczenia w czasie, klient będzie umiał też ocenić czy taka polisa jest dobrze dopasowana do jego potrzeb i możliwości finansowych – dodaje Aleksandra Leszczyńska, rzecznik Axa Życie.

Po deklaracjach przyjdzie czas na czyny. Od maja 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego będzie publikować listę załączających kartę ubezpieczycieli.

Karta produktu to dokument przygotowany przez Polską Izbę Ubezpieczeń, którego celem jest wyraźniejsze informowanie osób nabywających polisę z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (ufk) o kosztach związanych z inwestycją. Inicjatywa ta powstała po tym, jak polisy z ufk rodziły coraz większe kontrowersje. Dotyczyły one przede wszystkim bardzo wysokich opłat w przypadku rezygnacji z inwestycji w pierwszych latach jej trwania. Potrafią one „zjadać" całość wpłaconej składki.

Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę