Turyści będą lepiej chronienie w przypadku niewypłacalności biura podróży, a pieniądze za odwołane imprezy turystyczne - otrzymają szybciej niż dotychczas. Nowa instytucja działać będzie w strukturach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, pilnującego już szczelności systemu obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych OC.
Ochroną gwarancyjną – wynikającą z funkcjonowania TFG – objęci będą klienci biur podróży wpisanych do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z siedzibą w Polsce. Przy czym odpowiedzialność Funduszu będzie dotyczyć wyłącznie niewypłacalności, które nastąpiły po dniu utworzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
- Formalnie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny powołany zostanie z dniem wejścia w życie podpisanej przez Prezydenta nowelizacji ustawy o usługach turystycznych. Mamy nadzieję, że nastąpi to we wrześniu – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu UFG, w którego strukturach będzie działać TFG (jako wyodrębniony rachunek w UFG).
– Już teraz jesteśmy gotowi organizacyjnie do realizacji nowych zadań – dodaje. Zgodnie z nowymi przepisami biura podróży będą płacić składki na TFG - w zależności od rodzaju wykupionej imprezy turystycznej - w wysokości od 0 do maksymalnie 30 zł od każdego klienta. Ostateczne wysokości składek zostaną określone w odpowiednim rozporządzeniu. - Prawdopodobnie w grudniu touroperatorzy zaczną wpłacać do TFG - składki od klientów zagranicznych wycieczek. Dokładna data będzie znana po ogłoszeniu noweli ustawy w Dzienniku Ustaw – wyjaśnia prezes Wanat-Połeć. Obowiązek ten powstanie bowiem po upływie trzech miesięcy od dnia formalnego ogłoszenia noweli ustawy.
Touroperatorzy zobowiązani zostali też do wydawania klientom - którzy opłacili całą należność za usługę, bądź zaliczkę przekraczającą 10 proc. tej kwoty - pisemnego potwierdzenia odprowadzenia składek do TFG oraz informowania o sposobie ubiegania się o wypłatę środków z tego zabezpieczenia. Ponadto biura podróży będą zobowiązane do składania do UFG comiesięcznych deklaracji o wolumenie sprzedanych usług i liczbie klientów którzy je wykupili, z wyliczeniem wysokości należnej składki. – Przygotowujemy odpowiednie mechanizmy umożliwiające touroperatorom składanie tej dokumentacji w formie elektronicznej tzw. e-deklaracji - mówi Małgorzata Ślepowrońska, z zarządu UFG. - Będą to elektroniczne formularze dostępne na stronie UFG do wypełnienia online, po odpowiednim uwierzytelnieniu - dodaje. UFG będzie również sprawdzał czy biura terminowo płacą składki i składają deklaracje - przekazując w tym zakresie stosowne informacje do marszałków województw, a także ministrowi sportu i turystyki. Fundusz będzie mógł wnioskować do marszałka województwa o wykreślenie danego biura z rejestru przedsiębiorców prowadzących działalność turystyczną i o jednoczesne nałożenie zakazu wykonywania działalności przez trzy lata.