Większe gwarancje dla turystów

Prezydent podpisał ustawę powołującą Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Tym samym Polacy podróżujący za granicę zyskują dodatkową ochronę ubezpieczeniową.

Publikacja: 24.08.2016 10:04

Większe gwarancje dla turystów

Foto: Bloomberg

Turyści będą lepiej chronienie w przypadku niewypłacalności biura podróży, a pieniądze za odwołane imprezy turystyczne - otrzymają szybciej niż dotychczas. Nowa instytucja działać będzie w strukturach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, pilnującego już szczelności systemu obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych OC.

Ochroną gwarancyjną – wynikającą z funkcjonowania TFG – objęci będą klienci biur podróży wpisanych do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z siedzibą w Polsce. Przy czym odpowiedzialność Funduszu będzie dotyczyć wyłącznie niewypłacalności, które nastąpiły po dniu utworzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

- Formalnie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny powołany zostanie z dniem wejścia w życie podpisanej przez Prezydenta nowelizacji ustawy o usługach turystycznych. Mamy nadzieję, że nastąpi to we wrześniu – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu UFG, w którego strukturach będzie działać TFG (jako wyodrębniony rachunek w UFG).

– Już teraz jesteśmy gotowi organizacyjnie do realizacji nowych zadań – dodaje. Zgodnie z nowymi przepisami biura podróży będą płacić składki na TFG - w zależności od rodzaju wykupionej imprezy turystycznej - w wysokości od 0 do maksymalnie 30 zł od każdego klienta. Ostateczne wysokości składek zostaną określone w odpowiednim rozporządzeniu. - Prawdopodobnie w grudniu touroperatorzy zaczną wpłacać do TFG - składki od klientów zagranicznych wycieczek. Dokładna data będzie znana po ogłoszeniu noweli ustawy w Dzienniku Ustaw – wyjaśnia prezes Wanat-Połeć. Obowiązek ten powstanie bowiem po upływie trzech miesięcy od dnia formalnego ogłoszenia noweli ustawy.

Touroperatorzy zobowiązani zostali też do wydawania klientom - którzy opłacili całą należność za usługę, bądź zaliczkę przekraczającą 10 proc. tej kwoty - pisemnego potwierdzenia odprowadzenia składek do TFG oraz informowania o sposobie ubiegania się o wypłatę środków z tego zabezpieczenia. Ponadto biura podróży będą zobowiązane do składania do UFG comiesięcznych deklaracji o wolumenie sprzedanych usług i liczbie klientów którzy je wykupili, z wyliczeniem wysokości należnej składki. – Przygotowujemy odpowiednie mechanizmy umożliwiające touroperatorom składanie tej dokumentacji w formie elektronicznej tzw. e-deklaracji - mówi Małgorzata Ślepowrońska, z zarządu UFG. - Będą to elektroniczne formularze dostępne na stronie UFG do wypełnienia online, po odpowiednim uwierzytelnieniu - dodaje. UFG będzie również sprawdzał czy biura terminowo płacą składki i składają deklaracje - przekazując w tym zakresie stosowne informacje do marszałków województw, a także ministrowi sportu i turystyki. Fundusz będzie mógł wnioskować do marszałka województwa o wykreślenie danego biura z rejestru przedsiębiorców prowadzących działalność turystyczną i o jednoczesne nałożenie zakazu wykonywania działalności przez trzy lata.

Dotychczasowy system gwarancji dla zagranicznych wyjazdów turystycznych - korzystał tylko z jednego filara zabezpieczającego – i klienci zazwyczaj nie otrzymywali zwrotu stu procent pieniędzy, wydanych na wycieczkę. W ramach tego systemu biura muszą zapewnić dodatkowe zabezpieczenie na m.in.: a. koszty powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu, gdy wbrew obowiązkowi nie były w stanie same zapewnić tego powrotu; b. zwrot wpłat wniesionych za imprezę, która nie została ona zrealizowana w całości albo części. W związku z tymi obowiązkami touroperatorzy wykupują stosowne zabezpieczenia finansowe na rzecz klientów (gwarancja bankowa/ubezpieczeniowa, wpłaty na rachunek powierniczy czy umowa ubezpieczenia na rzecz klientów), które mają zapewnić powyższe działania (I filar).

W nowym dwu filarowym systemie: w przypadku niewypłacalności touroperatorów, w pierwszej kolejności wykorzystywane będą środki z dotychczasowego, podstawowego systemu zabezpieczeń (I filar), w drugiej – z systemu uzupełniającego (II filar - TFG). Nowy filar ma gwarantować dodatkowe pieniądze, w sytuacji gdy touroperator nie może zapewnić powrotu swoich klientów do kraju, a środki z I filaru okażą się niewystarczające, bądź środki z zabezpieczenia finansowego biura nie wystarczą na pokrycie wszystkich roszczeń zgłoszonych przez jego klientów.

Ważne też, że teraz klienci, których imprezy turystyczne zostały odwołane - krócej będą czekać na zwrot poniesionych kosztów: zamiast jak dotychczas nawet 1,5 roku – obecnie będzie to do maksymalnie 120 dni od dnia złożenia wniosku o wypłatę. Ponadto nowy system zapewnia zwrot stu procent kosztów poniesionych przez klientów niewypłacalnych biur podróży. Na stronie UFG w tym tygodniu uruchomiona zostanie specjalna zakładka opisująca rolę i zadania TFG oraz informacje o sposobie ubiegania się o wypłatę środków z tego zabezpieczenia.

Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że rocznie ponad 10 mln Polaków (w wieku 15+) podróżuje zagranicę, w tym ponad 2 mln z biurami podróży. Korzystają oni z usług około 4 tysięcy, działających w Polsce, touroperatorów: organizatorów i pośredników zagranicznych wyjazdów turystycznych (dane Ministerstwa Sportu i Turystyki). Z symulacji dołączonych do noweli ustawy o usługach turystycznych wynika, że przy średniej składce w wysokości 12,5 zł, do TFG będzie trafiać rocznie ok. 30 mln zł, natomiast roczne koszty utrzymania Funduszu szacowane są na ok. 1,5 - 2,0 mln złotych.

Turyści będą lepiej chronienie w przypadku niewypłacalności biura podróży, a pieniądze za odwołane imprezy turystyczne - otrzymają szybciej niż dotychczas. Nowa instytucja działać będzie w strukturach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, pilnującego już szczelności systemu obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych OC.

Ochroną gwarancyjną – wynikającą z funkcjonowania TFG – objęci będą klienci biur podróży wpisanych do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z siedzibą w Polsce. Przy czym odpowiedzialność Funduszu będzie dotyczyć wyłącznie niewypłacalności, które nastąpiły po dniu utworzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Pozostało 89% artykułu
Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę