W razie niewypłacalności organizatora turystyki klient powinien otrzymać pełny zwrot wcześniej wpłaconych środków. Temu służy instytucja zabezpieczenia finansowego organizatorów turystyki uregulowana w art. 7 dyrektywy 90/314 w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek. Polska nie wdrożyła jej prawidłowo i nie zapewniła klientom biur wystarczającej ochrony. Gwarancje ubezpieczeniowe biur podróży były zbyt niskie.

W rekordowym 2012 r., gdy upadło 15 biur, aż w trzech przypadkach zabrakło środków na sprowadzenie turystów do kraju. Nie wspominając o zwrocie przedpłat klientom, którzy nie zdążyli wyjechać Każdy turysta, który znalazł się w takiej sytuacji może wystąpić z pozwem przeciwko Skarbowi Państwa o odszkodowanie. W czwartek zapadł kolejny wyrok, zasadzający zwrot.

- Tym razem wyrok zasądzający, uwzględniający w pełni żądanie powoda, wydał już Sąd Rejonowy. Sprawa dotyczyła niewypłacalności biura podróży Oriac Polska Sp. z o.o. Myślę, że ożemy mówić o utrwaleniu linii orzeczniczej. – Summerelse – mówi Piotr Cybula, radca prawny z Kancelarii Bielański i Wspólnicy, który reprezentował turystę.

I dodaje, że wyrok ten daje zielone światło w kolejnych takich sprawach. Wcześniej dopiero w drugiej instancji Sąd Okręgowy w Warszawie przyznał odszkodowanie innemu klientowi biura Oriac Polska Sp. z o.o. – Summerelse. Teraz było szybciej.