Reklama
Rozwiń

Świat będzie też potrzebować turbopropów

Największy na świecie producent regionalnych samolotów turbośmigłowych ocenia w prognozie na lata 2018-37, że światowy popyt na takie maszyny wyniesie 3020 sztuk o wartości ponad 80 mld dolarów

Publikacja: 03.07.2018 13:07

Świat będzie też potrzebować turbopropów

Foto: 123rf.com

Zdaniem ATR, spółki j. v. Airbusa i włoskiej Leonardo taki popyt świadczy o mocnej pozycji maszyn zabierających do 90 pasażerów. Od 2010 r. stanowią one połowę sprzedaży w tym segmencie.

Kluczowym czynnikiem wysokiego popytu jest spodziewany wzrost przewozów regionalnych — zarówno na tradycyjnych rynkach, gdzie miejscowości z mniejszą liczbą połączeń otrzymają nowe bezpośrednie połączenia, jak i w krajach rozwijających się, gdzie najlepszym rozwiązaniem w przewozie osób i towarów jest transport turbośmigłowy.

ATR przewiduje, że w ciągu najbliższych 20 lat powstanie 2770 nowych połączeń lotniczych. W tym okresie 20 lat transport regionalny będzie rosnąc o 4,5 proc. rocznie, 30 proc. ruchu w 2037 r. będzie przypadać na szlaki, które jeszcze nie istnieją.

Największy popyt na samoloty nastąpi w Azji (43 proc.), przed Europą, Afryką i Bliskim Wschodem (łącznie 31 proc.) i obu Amerykami (26 proc.). Co do samych maszyn, niemal 80 proc. (2390 sztuk) przypadnie na samoloty w segmencie 61-80 miejsc; spółka oferuje tu ATR 72. Pozostałe 20 proc. (630 samolotów) przypadnie na segment 40-60 miejsc; tu dostępny jest wyłącznie 50-miejscowy ATR 42.

Poza wersjami pasażerskimi ATR spodziewa się zwiększania przewozów frachtu. co powinno zapewnić dostawę 460 turbopropów typu cargo, przerobionych z wersji pasażerskiej i produkowanego od niedawna ATR 72-600F, jedynego samolotu regionalnego cargo pochodzącego bezpośrednio od producenta.

Reklama
Reklama

Burzliwy rozwój

Regionalny transport lotniczy rozwijaj się intensywnie w ostatnich latach, 58 proc. światowych połączeń powstało w minionych 15 latach. Szczególne nasilenie wystąpiło w latach 2012-17, gdy powstawało średnio ponad 100 połączeń rocznie, a w 2017 r. rekordowe 155. Obecnie turbopropy obsługują połowę lotów do 330 mil morskich (610 km) na świecie.

Maszyny ATR zyskały popularność, bo zużywają o 45 proc. mniej paliwa od regionalnych odrzutowców i o 30 proc, mniej od konkurencyjnych turbopropów, emitują do 40 proc. mniej dwutlenku węgla, potrzebują krótszych pasów do lądowania i startu.

Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama