Boeing zmienia zdanie: zaleca symulatory MAX-ów

Boeing zaleca obecnie szkolenie pilotów samolotów B737 MAX na symulatorach lotu w ramach przygotowań do pracy w nich po zmianach w oprogramowaniu. Dotąd uważał, że wystarczy tylko trening na komputerach.

Aktualizacja: 08.01.2020 11:45 Publikacja: 08.01.2020 11:10

Boeing zmienia zdanie: zaleca symulatory MAX-ów

Foto: Bloomberg

Jeśli amerykański urząd lotnictwa FAA i organy nadzoru w innych krajach poprą taką zmianę w systemie szkolenia, to piloci będą potrzebować więcej czasu na opanowanie nowych procedur w kokpicie. Według największego klienta Boeinga w zakresie MAX-ów, linii Southwest Airlines, gdyby wystarczyło tylko szkolenie na komputerach osobistych, to linia potrzebowałaby 2 miesięcy na przeszkolenie swych ponad 9500 pilotów.

Ta linia nie uczestniczyła w niedawnych dyskusjach dotyczących zaleceń, jak należy przeszkolić pilotów, nie może więc podać dodatkowych kosztów i czasu, zanim nie otrzyma konkretnych wytycznych — powiedziała Reuterowi rzeczniczka Brandy King. Southwest ma 3 symulatory lotów MAX-ami na rożnych etapach certyfikacji przez FAA, spodziewa się trzech dalszych w tym roku. American i United mają po jednym symulatorze.

Na świecie nie ma ich dużo i na razie nie wiadomo, czy szkolenia można przeprowadzać na symulatorach B737 NG, z których piloci korzystali dotychczas. Do grudnia ich producent CAE z Toronto dostarczył 23 symulatory lotów MAX-ami — poinformowała rzeczniczka firmy.

FAA oświadczył, że rozważy zalecenie Boeinga podczas oceniania wspólnie z regulatorami z Europy, Kanady i Brazylii trybu szkolenia załóg amerykańskich i międzynarodowych. Kanadyjski minister transportu Marc Garneau uznał za budujące zwrócenie uwagi Boeinga na taki rodzaj szkolenia.

Regulatorzy sprawdzają oprogramowanie

FAA i europejski urząd EASA potwierdziły, że ich przedstawiciele spotkają się w tym tygodniu w rejonie Seattle, a następnie udadzą się do zakładu Rockwell Collins w Cedar Rapids (Iowa), aby dokończyć audyt dokumentacji oprogramowania w MAX-ach. Taka dokumentacja jest niezbędna do wydawania certyfikatu żeglowności w związku z z coraz bardziej skomplikowanym oprogramowaniem. Może być przyczyną opóźnień. W 2008 r. omal nie doszło do fiaska programu produkcji wojskowych A400M, bo EASA nie zatwierdził audytu takiej dokumentacji.

Na początku listopada ludzie z FAA, EASA i Boeinga spotkali się Cedar Rapids i nie zatwierdzili audytu, zasugerowali zmiany w dokumentacji dotyczącej nowego oprogramowania i wskazali na pewne kwestie. Zażądali, by informacje były przekazywane w innej formie, a dokumentacja została odpowiednio zmieniona” — podał Reuter.

Audyty oprogramowania lotniczego pozwalają często wykrywać braki spójności czy pomijanie czegoś w dokumentach, ale rzadko powodują zmiany w oprogramowaniu operacyjnym czy systemie. 

Jeśli amerykański urząd lotnictwa FAA i organy nadzoru w innych krajach poprą taką zmianę w systemie szkolenia, to piloci będą potrzebować więcej czasu na opanowanie nowych procedur w kokpicie. Według największego klienta Boeinga w zakresie MAX-ów, linii Southwest Airlines, gdyby wystarczyło tylko szkolenie na komputerach osobistych, to linia potrzebowałaby 2 miesięcy na przeszkolenie swych ponad 9500 pilotów.

Ta linia nie uczestniczyła w niedawnych dyskusjach dotyczących zaleceń, jak należy przeszkolić pilotów, nie może więc podać dodatkowych kosztów i czasu, zanim nie otrzyma konkretnych wytycznych — powiedziała Reuterowi rzeczniczka Brandy King. Southwest ma 3 symulatory lotów MAX-ami na rożnych etapach certyfikacji przez FAA, spodziewa się trzech dalszych w tym roku. American i United mają po jednym symulatorze.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach