Bardzo droga szybka kolej na Wyspach

Projekt budowy linii szybkiej kolei z Londynu do północnej Anglii może kosztować nawet 106 mld funtów, o 25 proc. więcej niż początkowo przewidywano - podał „Financial Times” za oficjalna oceną.

Aktualizacja: 20.01.2020 18:37 Publikacja: 20.01.2020 18:31

Bardzo droga szybka kolej na Wyspach

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Zawisza

W raporcie stwierdzono, że istnieje poważne ryzyko, iż koszt projektu High Speed 2 (HS2) może skoczyć z przewidzianego budżetu 81-88 mld funtów ustalonego przez rząd we wrześniu. W przeglądzie zalecono, by w pracach drugiej fazy projektu, od środkowej Anglii do miast na północy, jak np. Manchester, ogłosić przerwę dla ustalenia czy zamiast tego można by wprowadzić miks tradycyjnych linii i superszybkich - pisze Reuter.

Przegląd może okazać się trudnym orzechem do zgryzienia dla rządu Boris Johnsona, który uzyskał wyrazie poparcie w grudniowych wyborach z pomocą mieszkańców wielu miast na północy kraju, którzy w przeszłości rzadko głosowali na konserwatystów.

Ta linia superszybkiej kolei o długości 345 mil uważana za kościec narodowej sieci transportu ma znacznie skrócić czas podróży wobec typowych połączeń kolejowych, takie linie istnieją już w kilku większych krajach. Wywołała jednak krytyczne opinie z powodu kosztów, jej przeciwnicy twierdzą, że byłoby taniej i szybciej przeznaczyć te pieniądze na poprawę poziomu usług tradycyjnych połączeń.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne