Już dziś otwierają się w Gdańsku XIII Targi Kolejowe Trako, na których zobaczymy 700 wystawców z trzydziestu krajów. Zapełnią oni 30 tys. mkw. powierzchni wystawowej, a tabor zostanie wystawiony na torach o łącznej długości jednego kilometra. Patronat honorowy nad Targami Kolejowymi Trako objął minister infrastruktury.
Czas ambitnych projektów
Targi Kolejowe Trako to druga co do wielkości i znaczenia tego typu impreza w Europie. Polski rynek kolejowy uważany jest za jeden z najbardziej dynamicznych na naszym kontynencie. Jak szacuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wartość zrealizowanych oraz planowanych do końca bieżącej perspektywy unijnej inwestycji w kolejową infrastrukturę oraz tabor przekroczyła 100 mld zł.
Na kolejny okres rząd przygotowuje może nawet jeszcze bardziej ambitny projekt, czyli budowę CPK. Resort infrastruktury szacuje, że wartość komponentu kolejowego wyniesie 40 mld zł. Tym razem fundusze posłużą do wybudowania dziesięciu nowych linii o łącznej długości 1600 km, które będą zbiegać się w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Nowe tory pozwolą przewoźnikom znacznie skrócić czas dotarcia pasażerów do CPK.
Głos branży
Ale targi Trako są nie tylko wystawą taboru i najnowszych rozwiązań transportowych, ale też miejscem dyskusji o najważniejszych wyzwaniach kolejnictwa. Organizatorzy w ciągu czterech dni zapraszają na 40 wydarzeń: debat, seminariów, konferencji i prezentacji. W międzynarodowym gronie poruszane będą najbardziej aktualne, priorytetowe dla branży tematy. Część merytoryczną zainauguruje debata „Kolej 4.0 – między misją a efektywnością". Paneliści zastanowią się, jak otwarcie rynku zmieni układ sił wśród kolejowych operatorów, dostawców taboru oraz administratora infrastruktury. Postarają się także znaleźć odpowiedź na pytanie, na ile polscy przewoźnicy wykorzystają nowe warunki do poszerzenia swojej oferty.
Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego podczas konferencji „Zmieniamy polską kolej" zaprezentują postęp w inwestycjach infrastrukturalnych. W trakcie debaty będą także omówione wymogi wobec taboru dla CPK, który będzie poruszał się m.in. po nowych liniach. Jest to poważne zadanie dla krajowych producentów taboru kolejowego, tym bardziej że już wiadomo, że przynajmniej część nowych linii będzie zasilana prądem zmiennym. Rozbudowa infrastruktury energetycznej będzie wymagała sporych nakładów.