Po nocnym posiedzeniu (z piątku na sobotę) kierownictwa Embraera poświęconym omówieniu planów przetrwania po takim fiasku prezes Francisco Gomes Nieto, na tym stanowisku od niecałego roku i bez doświadczenia w przemyśle lotniczym, spotkał się z załogą liczącą 20 tys. ludzi. — Nasza historia obfitowała w trudne chwile i wszystkie przezwyciężyliśmy — powiedział i pokazał palcami znak zwycięstwa.
Czytaj także: Boeing porzuca Embraera. Brazylijczycy w szoku
Embraer stanął jednak przed historycznym kryzysem zwiększonym przez fiasko umowy z Amerykanami w 2 lata po przejęciu przez Airbusa jego największego konkurenta, kanadyjskiego Bombardiera wraz z samolotami A220 (wcześniej CSeries). — Dla Embraera może to być bardzo niszczycielskie, bo stał się jedynym niezależnym producentem samolotów. Trudno naciskać na dostawców, kiedy oferowana wielkość jest ułamkiem tego co proponują konkurenci — powiedział Richard Aboulafia z Teal Group.
Inwestorzy najważniejsi
Bezpośrednim celem firmy z Sao José dos Campos jest uspokojenie inwestorów. Firma obiecała cięcie kosztów i zapewniła, że ma solidne zasoby finansowe — pisze Reuter. Odrzuciła też argumenty wcześniej używane do przekonania związków zawodowych i organów nadzoru, aby poparli umowę z Boeingiem. Teraz twierdzi, że potrafi przetrwać bez Amerykanów zamiast utrzymywać, że umowa z nimi była ratunkiem. Dawny podmiot należący do państwa nie wystąpił jeszcze o pomoc, ale jest warty na uzupełniające źródła finansowania. Brazylijskie firmy, zwłaszcza lotnicze i samochodowe rozmawiają już z rządem o pakietach pomocy. Embraer objął technicznym bezrobociem ponad 90 proc. załogi w głównym zakładzie w Brazylii, wydał 30 mln dolarów na nową centralę, teraz „dostosowuje poziom produkcji i wydatki, podejmuje działania dla zachowania płynnych środków i solidnych finansów w tych burzliwych czasach”.
Embraer będzie potrzebować mocnego rządowego wsparcia, aby pokryć wydatki związane z separacją i wydobyć się z kryzysu gospodarczego wywołanego przez koronawirusa — uważa Aurelio Valporto, kierujący grupą Abradin, mającą mniejszościowy pakiet w Embraerze i będącą przeciwko umowie z Boeingiem.