Turcy znów walczą o budowę S19

Utrwala się tendencja spadku cen na budowach szybkich dróg.

Aktualizacja: 01.10.2020 14:33 Publikacja: 01.10.2020 14:31

Turcy znów walczą o budowę S19

Foto: materiały prasowe

Tanie oferty, znacznie poniżej kosztorysu inwestora, pojawiły się w kolejnym przetargu: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła oferty na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód. Wśród sześciu złożonych propozycji tylko jedna przewyższała kwotę, jaką inwestor przewidział na zrealizowanie inwestycji. Z kolei w trzech najtańszych koszt jednego kilometra wyniósł w granicach 35,3 – 37,1 mln zł.

Najtańszą ofertę złożyła turecka firma Kolin Insaat Turizm Sanayi. Zaproponowała 318,49 mln zł wobec budżetu zamawiającego w wysokości 373,2 mln zł. To już druga próba zdobycia przez Turków kontraktu na S19. Wcześniej Kolin brał udział w przetargu na budowę części tzw. Południowej Obwodnicy Białegostoku: przeszło 16-kilometrowego odcinka Białystok Zachód – Białystok Księżyno. Tam również turecka oferta okazała się najtańsza (stanowiła 79 proc. kosztorysu), ale GDDKiA uznała ją za wątpliwą i odrzuciła. Zarzuciła Turkom niedoszacowanie wartości prac i całej oferty.

Fragment S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód będzie miał 9 kilometrów długości i ominie miasto od zachodu, wyprowadzając tranzyt na osi północ - południe poza Bielsk Podlaski. Wybudowane zostaną dwa węzły (Bielsk Podlaski Północ i Bielsk Podlaski Zachód) wraz z odcinkiem drogi krajowej nr 66 do podłączenia z istniejącą drogą krajową nr 19, a także siedem wiaduktów oraz dwa przejścia dla zwierząt. GDDKiA chce podpisać umowę z wykonawcą (inwestycja będzie realizowana w systemie projektuj i buduj) w pierwszym kwartale przyszłego roku. Prace budowlane zaplanowano na lata 2022-2024.

GDDKiA zweryfikowała wcześniej oferty, jakie wpłynęły na budowę czterech fragmentów S19 wokół Białegostoku o łącznej długości 47,5 km w standardzie drogi ekspresowej oraz 13,7 km w standardzie drogi klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego).

Cała droga ekspresowa S19 będzie mieć 570 km, połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z granicą ze Słowacją w Barwinku. Jest elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

Ma on pobiec od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.

W założeniach inwestycja ma pozwolić na wykorzystanie potencjałów regionów słabiej rozwiniętych. Stworzy także możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takie kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja). Dałoby to kolejne szanse na lokalizację w Polsce nowych terminali transportowych i centrów logistycznych. Według resortu infrastruktury, włączenie do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta mogłoby przyczynić się do przyspieszenia rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.

Tanie oferty, znacznie poniżej kosztorysu inwestora, pojawiły się w kolejnym przetargu: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła oferty na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód. Wśród sześciu złożonych propozycji tylko jedna przewyższała kwotę, jaką inwestor przewidział na zrealizowanie inwestycji. Z kolei w trzech najtańszych koszt jednego kilometra wyniósł w granicach 35,3 – 37,1 mln zł.

Najtańszą ofertę złożyła turecka firma Kolin Insaat Turizm Sanayi. Zaproponowała 318,49 mln zł wobec budżetu zamawiającego w wysokości 373,2 mln zł. To już druga próba zdobycia przez Turków kontraktu na S19. Wcześniej Kolin brał udział w przetargu na budowę części tzw. Południowej Obwodnicy Białegostoku: przeszło 16-kilometrowego odcinka Białystok Zachód – Białystok Księżyno. Tam również turecka oferta okazała się najtańsza (stanowiła 79 proc. kosztorysu), ale GDDKiA uznała ją za wątpliwą i odrzuciła. Zarzuciła Turkom niedoszacowanie wartości prac i całej oferty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił