Podróże lotnicze w czasach niepewności

Pewne właściwie jest tylko jedno. Do 1 września nie zmieni się lista 43 państw, z których nie można przylecieć do Polski. A zmiany podyktuje sytuacja epidemiologiczna w poszczególnych krajach.

Aktualizacja: 27.08.2020 10:41 Publikacja: 26.08.2020 21:00

We wrześniu na listę krajów „niebezpiecznych” może trafić Hiszpania. Na zdjęciu lotnisko na Ibizie

We wrześniu na listę krajów „niebezpiecznych” może trafić Hiszpania. Na zdjęciu lotnisko na Ibizie

Foto: AFP

Jakie zmiany zajdą na liście publikowanej 1 września? Na razie nie wiadomo. – Z dużym prawdopodobieństwem znajdą się tam Albania, Hiszpania, Malta i Rumunia. A być może także Belgia, Francja i Chorwacja, gdzie liczba zachorowań nadal rośnie – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, odpowiedzialny za branżę lotniczą. – Podstawą do tworzenia tej listy jest liczba nowych zachorowań w konkretnym kraju. W Polsce jako miernik przyjęto 60 osób na każde 100 tysięcy mieszkańców. Czasami mogą zdarzyć się odchylenia, na przykład nie wstrzymujemy połączeń, jeśli w jakimś ważnym z różnych względów kraju jest 61 czy 62 zachorowania – dodaje.

Czytaj także: MSZ odradza zagraniczne podróże i szykuje zakaz lotów do kolejnych krajów. Na liście Hiszpania, Chorwacja, Malta

Nie potwierdzają się więc dramatyczne informacje, które popsuły wakacyjny spokój Polakom odpoczywającym w Hiszpanii, na Malcie i w Albanii, że zakaz będzie obowiązywał już od dnia publikacji nowej, praktycznie niezmienionej listy (wypadła z niej jedynie Andora, gdzie nie ma lotniska międzynarodowego).

Do 1 września po przylocie z Hiszpanii nie trzeba będzie odbywać kwarantanny, a samoloty latają normalnie. Jednakże jeśli sytuacja epidemiologiczna się nie poprawi, to rzeczywiście osoby przebywające w tym kraju, podobnie jak na Malcie, w Albanii i w Rumunii, muszą się liczyć z problemami z powrotem do kraju.

Istotne kierunki

Zgodnie z obowiązującymi teraz przepisami międzynarodowymi zakazy lotów można wydawać maksymalnie na dwa tygodnie. – Czyli przynajmniej co dwa tygodnie musimy dokonać analizy sytuacji epidemiologicznej w poszczególnych krajach. Dotychczas było tak, że zakazy obowiązywały do wtorku i zaczynały obowiązywać od środy, czyli trzeba było je uchwalić. Kluczowe do wydania zakazu są dane dotyczące bieżącej sytuacji epidemiologicznej – podkreśla Marcin Horała.

Lista ostatecznie jest przygotowywana po konsultacjach międzyresortowych, a biorą w nich udział oprócz Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Infrastruktury także m.in. MSZ i MSW. Wstępna wersja jest przygotowywana w piątek i publikowana na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego. Bazuje na danych dostępnych w piątek, więc nieaktualnych jako podstawa do wydania rozporządzenia. Przez weekend zbierane są najnowsze informacje. Jeśli pojawiają się wątpliwości, ostateczny kształt listy zatwierdzany jest we wtorek i publikowany we wtorkowy wieczór.

Dlaczego Hiszpania i Malta oraz Albania i Rumunia mogą się znaleźć na liście publikowanej 1 września ? – Hiszpania ma w tej chwili wyraźnie ponad 100 zachorowań i jest mało prawdopodobne, aby w ciągu zaledwie tygodnia spadła do poziomu poniżej 60. Malta ma również prawie 100, podobnie jest w przypadku Albanii i Rumunii. Jest jeszcze grupa krajów, które znajdują się „na granicy" – Chorwacja, Belgia, Francja. To jednak są z wielu względów bardzo istotne kierunki, więc staramy się ostrożnie podchodzić do tego tematu. Jeśli więc w dniu, kiedy opublikujemy kolejną listę, będą miały 61 czy 62 zachorowania na 100 tysięcy mieszkańców, pozostaną na liście „bezpiecznej". Jeśli jednak sytuacja radykalnie pogorszy się w ciągu tych kilku dni, znajdą się na liście kierunków zamkniętych. Dotyczy to zresztą każdego innego kraju uznawanego wcześniej za bezpieczny – ostrzega wiceminister.

Propozycje trudne do zaakceptowania

Z tym, że ten zakaz lotów w obecnym kształcie jest właściwie fikcją. Bo przecież, jeśli Polska uznaje Meksyk za niebezpieczny, a Niemcy czy Francję za bezpieczne, to spokojnie można polecieć np. do Monachium czy Paryża i tam wsiąść w samolot do Mexico City. A potem tak samo wrócić do Polski i nikt nie będzie o nic pytał. A jeśli będziemy mieli zakaz lotów do Hiszpanii, to spokojnie można wsiąść w samochód i przejechać tę trasę bez jakichkolwiek dodatkowych ograniczeń. Tyle że takich osób, które przylecą z przesiadką, będzie znacząco mniej niż lecących bezpośrednio.

Na liście krajów „bezpiecznych" dla Polaków nadal nie ma Stanów Zjednoczonych ani Chin. W przypadku USA sytuacja jest jasna. Tam nadal jest ponad 200 nowych zakażeń Covid-19 dziennie. Natomiast LOT do Chin wciąż sprzedaje bilety, bo chociaż nie lata do Pekinu (porty lotnicze w tym mieście zamknięte są dla międzynarodowego ruchu pasażerskiego), wykonuje rejsy do oddalonego o 170 km od stolicy portowego Tianjinu, skąd oprócz cargo bierze także pasażerów.

Linia zaproponowała więc pasażerom, którzy mieli kupione bilety na trasie Pekin–Warszawa, zmianę rezerwacji na Tianjin–Warszawa. – Jeśli nowa taryfa jest wyższa, LOT daje 200 zł zniżki na nowe połączenie – mówi Krzysztof Moczulski, wiceszef biura komunikacji w Locie. Z tego rozwiązania skorzystało do tej pory kilkanaście osób.

Propozycje zmiany tras oferowanych przez linie bywają trudne do zaakceptowania przez pasażerów. Irlandzki Ryanair odwołał np. rejsy z Modlina do Porto, bo miał tam zbyt mało chętnych i postanowił zebrać pasażerów w Krakowie i wypełnić nimi samolot. Grupa pasażerów zdecydowała się jednak na rezygnację z przelotu i wycofanie pieniędzy. Okazało się, że była to dobra decyzja: za podróż liniami KLM na trasie Warszawa–Porto z przesiadką w Amsterdamie zapłacili praktycznie tyle samo.

Skąd nie można latać do Polski*

Bośnia i Hercegowina; Chińska Republika Ludowa; Czarnogóra; Demokratyczna Republika Wysp Świętego Tomasza i Książęcej; Federacja Rosyjska, Brazylia, Królestwo Arabii Saudyjskiej; Królestwo Bahrajnu; Królestwo Eswatini; Meksykańskie Stany Zjednoczone; Izrael; Katar; Kuwejt; Republika Argentyńska; Republika Armenii; Republika Chile; Republika Dominikańskia; Republika Ekwadoru; Republika Gabońska; Republika Gwatemali; Republika Hondurasu; Republika Iraku; Republika Kazachstanu; Republika Kirgiska; Republika Kolumbii; Republika Kosowa; Republika Kostaryki; Republika Macedonii Północnej; Republika Malediwów; Republika Mołdawii; Republika Panamy; Republika Peru; Republika Południowej Afryki; Republika Salwadoru; Republika Serbii; Republika Singapuru; Republika Surinamu; Republika Zielonego Przylądka; Stany Zjednoczone Ameryki; Sułtanat Omanu; Wielkie Księstwo Luksemburga; Wielonarodowe Państwo Boliwia; Wspólnota Bahamów.  *obowiązuje odbycie kwarantanny, źródło: dziennikustaw.gov.pl

Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne