Remont jest częścią przygotować do gigantycznej inwestycji – modernizacji czterech linii warszawskiego węzła kolejowego.
Prace na moście rozpoczną się w połowie czerwca. Kolej najpierw zabezpieczy wszystkie urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Roboty prowadzone będą na jednym lub drugim torze naprzemiennie, by po wolnej linii przejeżdżać mogły pociągi.
W ciągu dnia remontowana będzie konstrukcja przeprawy, natomiast w nocy techniczne składy mają dostarczać materiały. W planach jest wymiana blisko trzech kilometrów torów i podkładów kolejowych, naprawiane maja być stalowe przęsła, przyczółki i filary mostu. Prace mają się zakończyć we wrześniu 2016 roku. Wtedy pociągi będą mogły przejeżdżać przez most z prędkością 60 kilometrów na godzinę, czyli o 20 kilometrów szybciej niż teraz.
Most Gdański ma pół kilometra długości. Składa się z dwóch części: kolejowej i drogowo-tramwajowej. Usytuowany jest na linii kolejowej nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga. Każdego dnia przejeżdża nim blisko około 130 pociągów pasażerskich oraz 40 pociągów towarowych.
Remont mostu jest częścią prac na warszawskim węźle kolejowym, które mają zwiększyć przepustowość linii na czas remontu trasy średnicowej. Obecnie trwa projektowanie dwóch linii: Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska i Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. PLK uwzględnia dostosowanie ich do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Warszawa Gdańska musi być przygotowana do zwiększonej liczby pociągów, by korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej.