Pociągi pojadą pod wodą

Strona fińska naciska na szybszą budowę podwodnego tunelu kolejowego, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.

Aktualizacja: 25.05.2015 19:38 Publikacja: 25.05.2015 18:42

Trasa Rail Baltica będzie miała tunel z Tallina (na zdjęciu) do Helsinek.

Trasa Rail Baltica będzie miała tunel z Tallina (na zdjęciu) do Helsinek.

Foto: ROL

- Mamy już wstępny raport o inwestycji i wynika z niego, że prace trzeba kontynuować ze wszystkich sił - cytuje Emmę Kari radną z Helsinek portal Delfi. Obecnie trwają prace przygotowawcze - powstaje harmonogram budowy, dokumentacja techniczna oraz szczegółowy kosztorys. Już w lutym eksperci obu krajów ogłosili, że projekt będzie opłacalny.

Zdaniem helsińskich radnych obecna sytuacja gospodarcza w regionie sprzyja inwestycji, pomimo, że jej koszt jest szacowany na 9-13 mld euro, z czego połowę miały stanowić środki unijne i budżetowe obu państw a resztę kredyty komercyjne na 35-40 lat. Tunel miałby liczyć 50-56 km pod wodą (w zależności od miejsca połączenia) a w sumie 105 km. Głębokość wyniesie ok. 200 m, co czyniłoby go najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Termin oddania wstępnie ustalono na 2030 rok. Władze obu stolic wyłożyły po 100 tys. euro na studia przygotowawcze.

Odbierz 20 zł zniżki - wybierz Płatności Powtarzalne

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne. Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu
Transport
Rosja nie chce taksówek z Zachodu. A taksówkarze – ze wschodu
Transport
Pięć awaryjnych lądowań w Rosji w ciągu tygodnia
Transport
Już przeszło miliard zł na nowe pociągi otrzymało PKP Intercity
Transport
PKP Cargo sprzeda część majątku
Transport
Tak powstawała flota cieni. Zarobili i Rosjanie, i pośrednicy z Wysp Brytyjskich