Reklama

Udany bilans WZA Airbusa

Pełnym sukcesem prezesa Toma Endersa zakończyło się doroczne WZA Airbusa w Amsterdamie

Publikacja: 28.05.2015 18:29

Tom Enders

Tom Enders

Foto: Bloomberg

Udziałowcy, przedstawiciele rządów Niemiec, Francji i Hiszpanii mający razem 25,9 proc. ,a także inwestorzy instytucjonalni (74 proc.) zatwierdzili wszystkie 13 uchwał zaproponowane przez kierownictwo grupy Airbusa, w tym najważniejsze: zmianę statusu prawnego i struktury organizacyjnej grupy oraz mianowanie do rady administracyjnej niezależnej dyrektor z Hiszpanii.

Zmiana poparta przez 99 proc. obecnych oznacza, że Grupa Airbusa zmienia nazwę na Airbus SE (Societas Europea, towarzystwo europejskie), zarejestrowaną w Amsterdamie i z centralą w tym mieście. Głównym celem tej zmiany jest chęć odzwierciedlenia różnorodnej obecności grupy w wielu krajach europejskich.

To szczególny sukces prezesa Toma Endersa, który od 2012 r., gdy przejął stery w grupie dążył do wyjęcia jej spod politycznych wpływów rządowych udziałowców.

Niezależna dyrektorka

Akcjonariusze zatwierdzili kandydaturę b.wiceprezes IBM w Hiszpanii i Portugalii, Marii Amparo Moraleda Martinez (50) jako niezależnego członka rady administracyjnej, bez uprawnień wykonawczych. Hiszpanka, z wykształcenia inżynier zastępuje swego rodaka Josepa Pique i Camps, mianowanego w 2012 r., który teraz zrezygnował, bo zamierza poświęcić się innej działalności zawodowej.

Nowością z tym wyborem jest to, że kandydatka nie była zgłoszona przez rząd Hiszpanii, który widział na tym stanowisku Belen Romana, byłą prezes bad banku SAREB, ani nie popierana przez rządy Niemiec i Francji. Zaskakujący był wynik głosowania: Amparo Moraleda otrzymała 59 proc. poparcia.

Reklama
Reklama

Rada zaleciła zebranym i otrzymała ich zgodę na wycofanie z rynku do 10 proc. akcji spółki w ramach nadzwyczajnego programu skupu. To da kierownictwu większą elastyczność w zmianach alokacji kapitału, zwłaszcza przychodów z cesji i zwrotu części pieniędzy akcjonariuszom. Zgromadzeni zgodzili się z propozycją wypłaty 3 czerwca dywidendy 1,20 euro za akcję za 2014 r., co oznacza jej wzrost o 60 proc. wobec 2013 r.

Enders nadal prezesem

Akcjonariusze zatwierdzili ponadto wniosek rady o przedłużenie T.Endersowi kadencji prezesa przynajmniej do 2019 r.

Enders zabierając głos podkreślił, że trzeba zrobić wszystko dla zapewnienia płynnej realizacji programu uruchomienia produkcji samolotów z rodziny A320neo. - A320 to bułka z masłem nie tylko jako samolot cywilny, ale o dużym znaczeniu dla całej grupy - dodał. Airbus zwiększy ich produkcję do 36 miesięcznie w 2016 r. i może więcej po 2018 r. Poważnym wyzwaniem dla producenta jest kompozytowy A350.

Prezes jest przekonany, że firmie uda się dotrzymać założeń finansowych mimo nowych kłopotów z A400M. - To będzie bardzo udany samolot na rynkach pozaeuropejskich - uważa.

Enders przewiduje udany dla Airbusa salon lotniczy pod Paryżem, choć nie powtórzy 496 zamówień z Farnbourough z lipca 2014. - To byłoby przerażające, gdyby najwięksi dwaj producenci sprzedawali rok w rok po 3 tys. sztuk - stwierdził.

Enders ogłosił plan uruchomienia w Dolinie Krzemowej ośrodka innowacji. To wynik wizyty w Kalifornii ścisłego kierownictwa grupy dla zapoznania się i wyciągnięcia wniosków z rewolucji cyfrowej. On sam uważa, że sektor lotnictwa powinien bardziej współpracować z firmami technologicznymi.

Reklama
Reklama

Airbus sprzeda do końca swe udziały w Dassault Aviation, od 2014 r. ma już tylko 23 proc., bo drugie tyle sprzedał.

Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama