Bałtom z Polakami i Finami po drodze (żelaznej)

W poniedziałek republiki nadbałtyckie, Polska i Finlandia podpiszą deklarację o wspólnej realizacji trasy kolejowej Rail Baltica. Wspólnie też wystąpią po pieniądze Brukseli.

Aktualizacja: 21.06.2015 11:56 Publikacja: 21.06.2015 11:43

Bałtom z Polakami i Finami po drodze (żelaznej)

Foto: Bloomberg

Minister komunikacji i transportu Litwy Riczardas Słapszys wyjaśnił, że dokument zostanie podpisany po to by zademonstrować Komisji Europejskiej gotowość rozpoczęcia prac budowlanych w 2018 r a tym samym otrzymać na to dofinansowanie.

- Teraz poszczególne kraje konkurują w Brukseli o pieniądze na swoje projekty. Nasza deklaracja pozwoli wspólnie wystąpić o sfinansowanie całości budowy - wyjaśnił Litwin agencji BNS.

Litwa, Łotwa i Estonia w lutym złożyły do Komisji Europejskiej wniosek o 620 mln euro na swoją część trasy kolejowej. Pieniądze chcą dostać z programu CEF (Connecting Europe Facility - Europejska Infrastruktura Transportowa).

Uczestnicy projektu (w tym Polska i Finlandia) oczekują, że Unia sfinansuje 85 proc. kosztów budowy trasy, szacowanej na 3,7 mld euro do 5,2 mld euro (zależnie od wariantu). Rail Baltica ma być gotowa do 2024 r i połączy Helsinki, Rygę, Kowno, Wilno i Warszawę z Berlinem. Da to republikom nadbałtyckim bezpośrednie połączenie kolejowe z Zachodem. Zwiększy ruch towarowy w tamtym kierunku. Litwa w tym roku zamierza zakończyć modernizację odcinka od granicy z Polską do Kowna.

Częścią trasy ma być tunel pod Zatoką Fińską z Finlandii do Estonii. Inwestycja nie wchodzi w kosztorys Rail Baltic, ale władze Helsinek naciskają na przyśpieszenie prac. Zdaniem helsińskich radnych obecna sytuacja gospodarcza w regionie sprzyja inwestycji, pomimo, że jej koszt jest szacowany na 9-13 mld euro, z czego połowę miały stanowić środki unijne i budżetowe obu państw a resztę kredyty komercyjne na 35-40 lat.

Tunel miałby liczyć 50-56 mil pod wodą (w zależności od miejsca połączenia) a w sumie 105 km. Byłby to więc najdłuższy tunel podmorski na świecie. Głębokość wyniesie ok. 200 m, co czyniłoby go najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Termin oddania wstępnie ustalono na 2030 rok. Władze obu stolic wyłożyły po 100 tys. euro na studia przygotowawcze.

Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii
Transport
Konflikt Indii z Pakistanem. Mnóstwo lotów odwołanych bądź wydłużonych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem