Z tego artykułu się dowiesz:
- Dlaczego Lufthansa straciła pozycję lidera w europejskim lotnictwie?
- Jakie są główne przyczyny obecnych problemów finansowych Lufthansy?
- W jaki sposób struktura floty wpływa na koszty operacyjne Lufthansy?
- Jakie strategie restrukturyzacyjne wprowadza Lufthansa, by poprawić rentowność?
- Jak konsolidacja wpłynęła na operacje Lufthansy i jej spółek zależnych?
- Dlaczego przyszłość Lufthansy zależy od modernizacji floty i działań koordynacyjnych?
Dzisiaj Lufthansa, która jeszcze 10 lat temu była uznawana za lidera europejskiego lotnictwa, ma najniższą rentowność spośród europejskiej „wielkiej trójki”. Spadła ona z 8 proc. w 2019 r. do praktycznie zera w połowie 2025. W Air France-KLM rentowność w tym czasie wzrosła z 2 do 7 proc., a w British Airways pozostała stabilna i wynosi 16 proc.
Złożyły się na to wysokie koszty pracy, brak elastyczności na rynku pracy, a także waleczne i skuteczne związki zawodowe, które nadal nie są gotowe do ustępstw. Flota niemieckiego przewoźnika jest dzisiaj najstarsza spośród linii lotniczych liczących się na globalnym rynku.
W Niemczech Lufthansa zmaga się z z wysokimi kosztami nawigacji i opłatami lotniskowymi. Niektóre z nich uległy podwojeniu w ciągu ostatnich trzech lat. A rząd w Berlinie nie zamierza ingerować w te podwyżki. Mało tego, sam nałożył nowe podatki, z których pieniądze miały wesprzeć niemiecką branżę lotniczą, ale popłynęły do federalnego budżetu. W 2024 r. było to 1,9 mld euro.
Lufthansa wielokrotnie próbowała naprawić biznes
Często próby naprawy sytuacji były pozorne i nie rozwiązywały najważniejszych problemów. Firma przemalowała samoloty, wymieniła kosmetyczki na pokładzie, zlikwidowała darmowy catering, wprowadziła rozmaite dopłaty za wybór miejsca w samolocie. Zwalniała pracowników i przyjmowała nowych, którym płaciła mniej. To jednak nie zadziałało.