Indyjskie Dreamlinery sprawdzone po katastyrofie. Co wykazał przegląd?

Indyjski regulator rynku lotniczego w ostatni weekend zalecił poddanie przeglądom wszystkich Boeingów B787, którymi operują krajowe linie lotnicze. Łącznie akcja dotyczyła 33 maszyn i została zakończona – podał indyjski „Economic Times”.

Publikacja: 18.06.2025 14:51

Katastrofa samolotu Air India

Katastrofa samolotu Air India

Foto: Photo by BASIT ZARGAR / Middle east images / Middle East Images via AFP

Przegląd został zarządzony po tym, jak 12 czerwca, wkrótce po starcie z lotniska w Ahmedabadzie, spadł Dreamliner B787-8 należący do Air India. W katastrofie, łącznie z ofiarami na ziemi, życie straciło 271 osób.

Czy w Boeingu były usterki?

W badaniu przyczyn wypadku biorą udział eksperci z Indii, Stanów Zjednoczonych (bo samolot wyprodukowano w USA) oraz Wielkiej Brytanii, ponieważ 53 z 242 pasażerów na pokładzie to byli Brytyjczycy. Władze indyjskie poinformowały już o odzyskaniu obu czarnych skrzynek.

We środę, 18 czerwca, Directorate General of Civil Aviation (DGCA) poinformował, że w czasie zarządzonego przeglądu B787 nie wykryto żadnych poważniejszych uchybień, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu lotów.

Czytaj więcej

Boeing już wychodził z kłopotów. Katastrofa w Indiach to zmieniła

Z 33 obecnie operujących w Indiach Dreamlinerów 32 należą do Air India, a jeden do niskokosztowego przewoźnika, IndiGo. W przypadku Air India indyjski regulator miał zastrzeżenia do niektórych aspektów serwisowania samolotów. DGCA uznał jednak, że wszystkie z nich mogą latać z pasażerami, chociaż zalecił poprawę koordynacji między inżynierami, operatorem – czyli przewoźnikiem — i firmami handlingowymi. Wezwał także właściciela Air India, TATA Group do zapewnienia wystarczającej liczby części zamiennych do samolotów, tak aby nie dochodziło do odwoływań i opóźnień w lotach.

Jak informował regulator, Air India od 12 do 17 czerwca, czyli do ostatniego wtorku czerwca, odwołały już 66. rejsów, które miałī być obsługiwane Dreamlinerami. Dwa samoloty zostały zawrócone z trasy po tym, jak załogi poinformowały o drobnych nieprawidłowościach

Na razie same spekulacje co do przyczyny katastrofy Boeinga B787 Air India

Co ostatecznie było przyczyną katastrofy, nadal nie zostało wyjaśnione. A wszystkie sugestie są na razie spekulacjami. Najczęściej wskazuje się na brak ciągu, który nie pozwolił maszynie nabrać wysokości, awarię zasilania, złe wyważenie samolotu. Eksperci nie są w stanie zrozumieć także, dlaczego maszyna po wystartowaniu nie schowała podwozia. Pojawiły się także teorie o możliwym zderzeniu z ptakami oraz prawdopodobieństwo zanieczyszczenia paliwa. A także błędy popełnione przy wysuwaniu klap w skrzydłach, co ograniczyło możliwości wnoszenia, błędy w serwisowaniu maszyny, a nawet błąd załogi, która przez pomyłkę mogła odciąć dopływ paliwa do obu silników.

Zgodnie z zasadami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wstępny raport w sprawie przyczyn katastrofy powinien ukazać się w 30 dni po wypadku. Na kompletne wyjaśnienie Indie mają 12 miesięcy.

Przegląd został zarządzony po tym, jak 12 czerwca, wkrótce po starcie z lotniska w Ahmedabadzie, spadł Dreamliner B787-8 należący do Air India. W katastrofie, łącznie z ofiarami na ziemi, życie straciło 271 osób.

Czy w Boeingu były usterki?

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Moskiewskie lotnisko znacjonalizowane. „Szukanie haków na cudzoziemców"
Transport
LOT wybrał samoloty. Ile na zamówieniu skorzysta gospodarka?
Transport
W PKP Cargo rośnie napięcie na linii zarząd – związkowcy
Transport
LOT wybrał dostawcę samolotów dla floty regionalnej. Jednak nie Embraer
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Transport
Efekt wojny Izraela z Iranem. Tysiące Rosjan koczują na arabskich lotniskach