To pierwsze w najnowszej historii LOT-u zamówienie złożone u tego producenta. I początek szerszej współpracy z europejskim konsorcjum.
Zamówienie zostało podzielone na dwie części: 20 samolotów typu A220-100 oraz 20 większych maszyn w wersji A220-300. Podpisanie umowy, która może docelowo obejmować 84 samoloty A220, zostało ogłoszone podczas Paris Airshow 2025 w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz ministra transportu Francji Philippe’a Tabarota.
– Samoloty rodziny Airbus A220, które zaczną dołączać do floty PLL LOT od 2027 roku, otwierają nowe możliwości rozwoju i wzrostu, które są filarami naszej strategii – mówił po podpisaniu umowy prezes LOT-u Michał Fijoł. Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa ds sprzedaży samolotów komercyjnych, nie ukrywał satysfakcji z pozyskania LOT-u do rodziny europejskiego konsorcjum. – A220 odegra kluczową rolę w modernizacji floty LOT-u oraz strategii rozbudowy siatki połączeń – mówił Benoît de Saint-Exupéry cytowany w informacji prasowej.
Ile kosztują samoloty Airbusa?
Strony nie podały wartości transakcji. Wiadomo jedynie, że Airbus 220 w wersji 100 ma cenę katalogową 81,5 mln dol. W wersji większej, 300 – 91,5 mln dol. Zazwyczaj w sytuacji większego zamówienia producent daje rabat w wysokości od 25 do 50 proc. od ceny katalogowej. Embraer E195-E2 ma cenę katalogową 60 mln dol. i zapewne przy dużych transakcjach udziela podobnych zniżek.
Czytaj więcej
Airbus przewiduje w długoletniej prognozie, do 2044 r., ogłoszonej przed salonem lotniczym na Le...