Chiny chcą mieć tanie podzespoły i silniki do samolotów

Chiny zapowiedziały duże zniżki stawek celnych na podzespoły lotnicze i silniki do samolotów.

Publikacja: 27.04.2025 12:52

Chiny chcą mieć tanie podzespoły i silniki do samolotów

Foto: Adobestock

- Dowiedzieliśmy się, że Chiny podjęły decyzję o nie pobieraniu stawek celnych od silników, ich obudów i podwozi samolotów, inaczej mówiąc, od pewnej liczby elementów wyposażenia lotniczego — powiedział prezes firmy Safran Olivier Andries w ostatni piątek podczas przedstawiania dziennikarzom bilansu I kwartału w ramach telekonferencji. — To pokazuje, że sytuacja jest bardzo płynna — stwierdził, ale dodał, że ta decyzja nie dotyczy całych samolotów.

Celny chaos na rynku lotniczym

Chiny rozważają zwolnienie części importu z USA ze stawki celnej 125 proc. i zwróciły się do firm, by sprecyzowały towary, które mogłyby zostać zwolnione — poinformowały niektóre firmy w Chinach. Możliwe zwolnienie z cła jest najnowszą oznaką, że dwa największe gospodarczo kraje świata próbują uspokoić wojnę handlową, która doprowadziła do odesłania Boeingowi kilku samolotów wykończonych w Chinach oraz do gróźb koncernu, że sprzeda te samoloty innym liniom lotniczym — pisze Reuter.

Francuska firma Safran produkuje z GE Aerospace z USA w ramach spółki CFM Int'l silniki lotnicze LEAP do wąskokadłubowych samolotów Boeinga (B737), Airbusa (rodzina A320) i dla chińskiego COMAC (C919). Fabryki tej spółki znajdują się we Francji i w USA, Safran i GE odpowiadają za różne elementy silników.

Czytaj więcej

Boeing szuka chętnych na samoloty, których nie chcą Chińczycy

Pogłoski o zwolnieniach celnych

Prezes Andries nie powiedział, czy Safran dostała ten sygnał o cłach od Chińczyków bezpośrednio, ale spółka CFM jest tam obecna od 1985 r., jej klientami są chińskie linie lotnicze i producent COMAC, a lista 131 kategorii wyrobów kwalifikujących się do zwolnienia z cła krążyła powszechnie w piątek w mediach społecznościowych, wśród firm i podmiotów handlowych w Chinach. Na tej liście były różne pozycje, od szczepionek po środki chemiczne do silników odrzutowych.

Zwolnienie ich z cła zmniejszyłoby niepewność o dostęp do części zamiennych i serwisowanie samolotów, aby można nimi latać bez przerw. Popyt na części niezbędne do remontu samolotów jest bardzo duży, bo brakuje nowych maszyn z powodu zatorów w łańcuchach dostaw. Podobno chińscy przewoźnicy domagali się ułatwień albo zwolnienia z ceł w imporcie niektórych podzespołów. Państwowy producent samolotu C919 też zależy od silników spółki CFM i innych elementów amerykańskich producentom, m.in. Collins Aerospace czy Honeywella.

Czytaj więcej

Nowy spór handlowy z Chinami. Tym razem chodzi o lotnictwo

- Dowiedzieliśmy się, że Chiny podjęły decyzję o nie pobieraniu stawek celnych od silników, ich obudów i podwozi samolotów, inaczej mówiąc, od pewnej liczby elementów wyposażenia lotniczego — powiedział prezes firmy Safran Olivier Andries w ostatni piątek podczas przedstawiania dziennikarzom bilansu I kwartału w ramach telekonferencji. — To pokazuje, że sytuacja jest bardzo płynna — stwierdził, ale dodał, że ta decyzja nie dotyczy całych samolotów.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta