LOT żegna się z hubem w Budapeszcie. Samoloty są potrzebne gdzie indziej

Od sezonu letniego LOT kończy eksperyment z budowaniem hubu w Budapeszcie i ostatecznie zawiesza trasę do Seulu. Wcześniej zamknął połączenia za Atlantyk. Nie zostaną wznowione rejsy w Warszawy do Pekinu — dowiedziała się „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 03.02.2025 17:12

LOT żegna się z hubem w Budapeszcie. Samoloty są potrzebne gdzie indziej

Foto: Piotr Malecki/Bloomberg

Połączenia z Warszawy do Pekinu miały wrócić od początku sezonu letniego, czyli od końca marca 2025. Dla LOT-u to nie była dochodowa trasa, w sytuacji, kiedy unijni przewoźnicy nie mają możliwości przelotu nad Syberią, a przestrzeń nad Ukrainą jest zamknięta. Z tych powodów podróż z Warszawy do Pekinu wydłuża się czasami nawet o ponad dwie godziny. To z kolei oznacza, że samolot spala więcej paliwa, rotacja trwa dłużej, dłuższy jest także czas pracy załóg.

Rejsy LOT-u do Seulu będą tylko z Polski

Informację o cięciach w siatce azjatyckiej potwierdził Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u. — PLL LOT zwiększą liczbę rejsów z Warszawy do Chicago z 10 do 11 od początku czerwca i do 12 od początku lipca do końca września. Będziemy również latać 4 razy tygodniowo na trasie Kraków – Chicago w szczycie sezonu letniego. Od lipca do końca rozkładu letniego zwiększy się liczba rejsów do Toronto do 15 tygodniowo — mówił rzecznik LOT-u.

Czytaj więcej

Z Lotniska Chopina wystartował pierwszy rejs LOT-u do Lizbony

To oznacza, że do końca sezonu zimowego LOT poleci jeszcze do Seulu z Budapesztu 2 razy tygodniowo, z Warszawy 4 razy i raz z Wrocławia. W sezonie letnim z Warszawy będzie 6 rotacji plus jedna z Wrocławia.

LOT: Cięcie siatki z Budapesztu nie ma „drugiego dna”

W 2024 roku LOT dwukrotnie ciął swoją długodystansową siatkę z Seulu. Od maja liczba rejsów tygodniowo zmniejszyła się z pięciu do czterech, a od czerwca z czterech do trzech. — Ograniczenie liczby rejsów nie ma żadnego drugiego dna. Działamy elastycznie i optymalizujemy wykorzystanie floty, dopasowując ją do naszych aktualnych możliwości — mówił wiosną 2024 Michał Fijoł, ówczesny prezes, a obecnie prokurent LOT-u.

Inna sprawa, że po pandemii ten ruch z trudem się odbudowywał, za to pojawił się konkurent – koreańska linia Korean Air, który lata na tej trasie 4 razy w tygodniu.

Budapeszt miał być hubem alternatywnym LOT-u

Polski przewoźnik rozpoczął budowę alternatywnego hubu lotniczego w Budapeszcie wiosną 2018 roku. Otworzył wtedy połączenia do Nowego Jorku i Chicago, a latem 2019 — do Seulu. Rafał Milczarski, ówczesny prezes LOT-u, tłumaczył wówczas tę decyzję brakiem możliwości rozwoju linii na Lotnisku Chopina w Warszawie. Inna sprawa, że na te loty był wówczas popyt, bo Węgry stały się jednym z ulubionych przez Koreańczyków miejsc do inwestowania.

Był to także ostatni rok przed pandemią, kiedy wydawało się, że lotnictwo ma przed sobą świetne przynajmniej kilka lat. I rzeczywiście trasa okazała się hitem, LOT latał z Budapesztu na seulski Incheon po 4 razy w tygodniu.

Na wiosnę 2020 roku zapowiadane było jeszcze uruchomienie sześciu krótkich tras europejskich z Budapesztu, w tym min. do Brukseli i Bukaresztu. Planów tych nie udało się zrealizować ze względu na pandemię COVID-19. To wpłynęło też na połączenia międzykontynentalne, LOT zrezygnował z lotów do Chicago, a połączenie do Nowego Jorku zawiesił. Ostatecznie trasa ta wróciła do rozkładu w wakacje 2023, ale została zamknięta w końcu września.

Połączenia z Warszawy do Pekinu miały wrócić od początku sezonu letniego, czyli od końca marca 2025. Dla LOT-u to nie była dochodowa trasa, w sytuacji, kiedy unijni przewoźnicy nie mają możliwości przelotu nad Syberią, a przestrzeń nad Ukrainą jest zamknięta. Z tych powodów podróż z Warszawy do Pekinu wydłuża się czasami nawet o ponad dwie godziny. To z kolei oznacza, że samolot spala więcej paliwa, rotacja trwa dłużej, dłuższy jest także czas pracy załóg.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę
Transport
Nie wszystkie europejskie lotniska odbiły po pandemii. Ale Polska w czołówce