Bruksela ściga Lufthansę za 6 mld euro wsparcia w pandemii

Komisja wszczyna szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy rządu w Berlinie dla Lufthansy. Chodzi o niebagatelną kwotę 6 mld euro na dokapitalizowanie niemieckiego przewoźnika w czasie pandemii.

Publikacja: 11.07.2024 11:53

Jeśli zastrajkują pracownicy ochrony, nikt nie wsiądzie do samolotów

Jeśli zastrajkują pracownicy ochrony, nikt nie wsiądzie do samolotów

Foto: Bloomberg

Komisja Europejska poinformowała, że wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające, by ocenić, czy niemieckie wsparcie w wysokości 6 mld euro na rzecz Deutsche Lufthansa AG  jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Chodzi o kwotę, która miała na celu przywrócenie pozycji bilansowej i płynności Lufthansy w wyjątkowej sytuacji spowodowanej koronawirusem. Wprawdzie Komisja początkowo zatwierdziła to dokapitalizowanie w pierwszym etapie pandemii, 25 czerwca 2020 r., na podstawie tymczasowych ram prawnych, dotyczących pomocy państwa w związku z COVID-19, ale następnie ta decyzja została unieważniona przez sąd 10 maja 2023 r. Lufthansa złożyła odwołanie od wyroku, które nadal jest w toku.

Czytaj więcej

Kolejna linia lotnicza oskarżona o greenwashing przegrywa w sądzie

Z czego się składało wsparcie Niemiec dla Lufthansy

Niemcy przekazali swoim liniom lotniczym 306 mln euro kapitału oraz, jak pisze KE, dwa instrumenty hybrydowe: jeden warty 4,7 mld euro i drugi w wysokości 1 mld euro, o cechach instrumentu dłużnego. Początkowo Lufthansa uzyskała nawet zgodę Brukseli — 25 czerwca 2020 r. Komisja zatwierdziła dokapitalizowanie i uznała je za zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa, zwłaszcza z warunkami tymczasowych ram prawnych dotyczących COVID-19. W zamian za wsparcie rządu, Lufthansa musiała dotrzymać wielu zobowiązań, nie mogła wypłacać dywidendy, a wynagrodzenie kierownictwa było ściśle ograniczone, w tym zakazano im wypłacenia sobie premii. Lufthansa musiała też zbyć do 24 slotów dziennie na lotniskach we Frankfurcie i Monachium, aby umożliwić konkurencyjnym przewoźnikom założenie tam bazy.

Jednak 10 maja 2023 r. Sąd UE stwierdził nieważność decyzji Komisji. Uznał, że środek dokapitalizowania przyznany Lufthansie nie spełniał kilku warunków określonych w tymczasowych ramach prawnych dotyczących COVID-19. Teraz Komisja musi przeprowadzić dogłębne dochodzenie, by bliżej ocenić cały proces i skutek dokapitalizowania, urzędnicy chcą zbadać, czy Lufthansa w ogóle kwalifikowała się do pomocy niemieckiego rządu, ceny akcji w momencie potencjalnej konwersji drugiego instrumentu wartego miliard euro na kapitał własny. Zbada też wpływ na konkurencję, czyli – jak wyglądał rynek na lotniskach innych niż Frankfurt i Monachium, przynajmniej na lotniskach w Dusseldorfie i Wiedniu, a także zbadają niektóre zobowiązania nałożone na Lufthansę.

Jak zastrzega KE, samo wszczęcie postępowania wyjaśniającego nie przesądza w żaden sposób o wyniku dochodzenia, jedynie daje Niemcom i zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia uwag.

Bruksela bada też, czy Lufthansa może przejąć ITA Airways

To nie jedyna sprawa związana z Lufthansą badana obecnie. KE na początku lipca zgodziła się, z kilkoma zastrzeżeniami, by niemiecki przewoźnik przejął kolejne włoskie linie lotnicze – ITA Airways. Komisja Europejska zatwierdziła proponowane przejęcie wspólnej kontroli nad ITA Airways przez Lufthansę oraz włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów, ale zgoda jest uzależniona od pełnej zgodności ze środkami zaradczymi zaproponowanymi przez Lufthansę i MEF. KE wydała decyzję po gruntownej kontroli proponowanej transakcji. Lufthansa i ITA obsługują rozległą siatkę połączeń ze swoich hubów w Austrii, Belgii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech. Ich działalność jest w znacznym stopniu komplementarna, ponieważ operują z różnych węzłów odpowiednio w Europie Środkowej i we Włoszech.

Komisja zebrała obszerne informacje i opinie od uczestników rynku, nawet od konkurencyjnych linii lotniczych, portów lotniczych, klientów biznesowych. W portfelu Lufthansy znajdziemy wiele linii europejskich, jak oczywiście – samą Lufthansę, szwajcarską spółkę Swiss International Air Lines, a także Brussels Airlines, Austrian Airlines, Air Dolomiti, Eurowings, Germanwings, Edelweiss Air i SunExpress Deutschland. Lufthansa posiada spółki joint venture z United Airlines i Air Canada na trasach transatlantyckich, a także z All Nippon Airways na trasach do Japonii. Linie obsługują loty do ponad 300 lotnisk w około 100 krajach, mają flotę ponad 700 samolotów.

Transport
„Mój rower elektryczny” po nowemu. Dopłaty jednak będą, ale dużo mniejsze
Transport
Prezes PPL: Myślimy o partnerze do inwestycji w modernizację
Transport
Finnair odwołuje kolejne loty. Maj ze strajkami
Transport
Czarny tydzień we Francji. Strajkuje załoga kolei SNCF
Transport
Zatłoczone niebo nad Nowym Jorkiem. Rejsów ma być mniej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku