Wojska NATO pojadą budowaną Rail Baltica

Największa inwestycja w republikach nadbałtyckich - kolej Rail Baltica, będzie przystosowana do przewozu sprzętu wojsk NATO.

Aktualizacja: 26.11.2020 20:48 Publikacja: 26.11.2020 20:35

Wojska NATO pojadą budowaną Rail Baltica

Foto: Adobe Stock

- Podczas kładzenia torów kolejowych trasy Rail Baltica planowana jest budowa czterech miejsc załadunku i rozładunku sprzętu wojskowego. Chodzi o to, by jednostki NATO uczestniczące w ćwiczeniach na Litwie nie miały trudności z przemieszczaniem ciężkiego sprzętu - poinformowały agencja BNS Litewskie Koleje Państwowe (Lietuvos geležinkeliai, LTG).

Miejsca, w których będzie można sprawnie ładować i rozładowywać pojazdy, broń i innych sprzęt potrzebny wojskom NATO, zostaną do 2026 r. wybudowane w rejonie Kozłowej Rudy (27 km od Mariampola), w Kownie (terminal przeładunkowy Palemonas), w Janowie pod Kownem i w Poniewieży na północy Litwy.

Miejsca te będą mogły jednocześnie przyjąć trzy pociągi z około 300 jednostkami wyposażenia. Zostaną też połączone z siecią drogową. Obecnie sprzęt wojskowy NATO, który jest transportowany koleją, rozładowywany jest niedaleko granicy z Polską - w terminalu w Sestokai (Szostaków).

Rail Baltica to największy w niepodległych republikach nadbałtyckich projekt infrastrukturalny. Zakłada zbudowanie 870 km torów kolejowych rozmiaru europejskiego (pod sowieckimi rządami były tam tylko tory rozmiaru rosyjskiego, co uniemożliwiało bezpośrednie połączenia z zachodem Europy).

Trasa prowadzi z Tallina, przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna), do granicy z Polską. Całość ma kosztować 5,79 mld euro (dane z 2017 r). W 2017 r. trzy republiki podpisały z Unią porozumienie w którym zobowiązały się zbudować trasę do 2025 r. i zapewnić jej gotowość do eksploatacji do 2026 r. Unia zobowiązała się do dofinansowania 85 proc. kosztów inwestycji.

W tym roku pojawiły się informacje, e inwestycja podrożała już do 7,8 mld euro.

- Podczas kładzenia torów kolejowych trasy Rail Baltica planowana jest budowa czterech miejsc załadunku i rozładunku sprzętu wojskowego. Chodzi o to, by jednostki NATO uczestniczące w ćwiczeniach na Litwie nie miały trudności z przemieszczaniem ciężkiego sprzętu - poinformowały agencja BNS Litewskie Koleje Państwowe (Lietuvos geležinkeliai, LTG).

Miejsca, w których będzie można sprawnie ładować i rozładowywać pojazdy, broń i innych sprzęt potrzebny wojskom NATO, zostaną do 2026 r. wybudowane w rejonie Kozłowej Rudy (27 km od Mariampola), w Kownie (terminal przeładunkowy Palemonas), w Janowie pod Kownem i w Poniewieży na północy Litwy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił