Przewoźnicy drogowi znów grożą blokadami

Firmy transportowe domagają się od państwa ochrony rynku przed konkurencją i nieuczciwymi pośrednikami.

Publikacja: 28.02.2024 03:00

Polscy przewoźnicy alarmują, że są w tragicznym położeniu, i domagają się ochrony przed nieuczciwą k

Polscy przewoźnicy alarmują, że są w tragicznym położeniu, i domagają się ochrony przed nieuczciwą konkurencją

Foto: AdobeStock

Luty będzie najsłabszym miesiącem pierwszego kwartału – przewidują eksperci niemieckiej giełdy Timocom. To kolejny zły miesiąc po złym całym 2023 roku, gdy przebiegi samochodów ciężarowych w Polsce zmalały o 2 proc., a w Niemczech o 4 proc.

Przewodniczący Komitetu Obrony Przewoźników i Pracodawców Transportu Waldemar Jaszczur alarmuje, że polscy przewoźnicy są w tragicznym położeniu i domagają się ochrony przed nieuczciwą konkurencją. – Przeżyłem wiele kryzysów przez 30 lat, ale tak patowej i dramatycznej sytuacji jak obecna jeszcze nie widziałem – podkreśla Jaszczur.

Przewoźnicy są zadłużeni na 2 mld złotych

Zaległe zadłużenie przedsiębiorców zajmujących się drogowym transportem towarów przekroczyło 2 mld zł i w ostatnim roku wzrosło o prawie 11 proc. W tym czasie zaległości wszystkich firm podwyższyły się o niecałe 8 proc. – porównuje BIG InfoMonitor.

Czytaj więcej

Protest rolników na granicy z Niemcami. Miał trwać 25 dni, skończy się o 13:00

Przewoźnicy skarżą się, że ukraińskie samochody wjeżdżają do Polski i wykonują przewozy, do których nie mają prawa. – Kontrole miały wykazać te wykroczenia, ale są znikome. Nie tak miało być – mówi Jaszczur. Ostrzega, że jeśli sytuacja się nie poprawi, przedsiębiorcy będą zmuszeni do protestów i blokad dróg.

Oliwy do ognia dolał protest związków zawodowych Inspekcji Transportu Drogowego, które domagają się umundurowienia formacji. Poprzedni rząd przyjął projekt odpowiedniej ustawy, obecny wycofał go z Sejmu, co wywołało protest związkowców. Inspektorzy koncentrują się na kontrolach samochodów należących do przewoźników krajowych. W pierwszych 50 dniach br. tylko 22 proc. kontroli dotyczyło zagranicznych samochodów, gdy w ub.r. połowa.

Ukraińskie ciężarówki mogą bez zezwoleń wjeżdżać do UE

W myśl umowy transportowej UE z Ukrainą ukraińskie ciężarówki mogą bez zezwoleń wjeżdżać do UE i wykonywać przewozy dwustronne oraz tranzytowe. Wykonują jednak także transporty kabotażowe (przewóz w jednym kraju) i przerzuty (między krajami trzecimi), a mając znacznie niższe od unijnych firm koszty, zaniżają stawki. Jak wylicza raport Ti, Upply oraz IRU, w ostatnim kwartale 2023 roku zmalały na rynku chwilowym o 4,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, gdy koszty wyraźnie wzrosły.

Czytaj więcej

Przewoźnicy do rolników: Popieramy was, ale nie blokujcie przejść granicznych

Polscy przewoźnicy zdobyli jedną piątą unijnego rynku. GUS podlicza, że wartość wyeksportowanych usług transportowych sięgnęła w 2022 roku 27 mld euro przy imporcie blisko 15 mld euro. Ten dział usług wypracował dodatnie saldo w wysokości 12 mld euro. Dla porównania np. eksport usług budowlanych zbliżył się do 2,5 mld euro, a ich dodatni bilans przekracza 1 mld euro.

Dobre wyniki zachęcały do inwestycji i w 2023 roku firmy zarejestrowały ponad 35 tys. samochodów ciężarowych, a flota obsługująca przewozy międzynarodowe liczyła na koniec 2023 roku 305 tys. aut, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Samochody należały do 45,6 tys. firm (9 tys. więcej niż rok wcześniej) – wynika z danych GITD oraz Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej.

Czytaj więcej

Ukraińscy przewoźnicy odcinają od swojego rynku polskie firmy

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje rozwiązanie części problemów branży. Planuje wykorzystać system SENT do nadzoru zagranicznych przewoźników oraz zaostrzenie odpowiedzialności załadowców za korzystanie z przewoźników bez stosownych uprawnień. Prezes ZMPD Jan Buczek uważa, że do wystawienia faktury transportowej powinien mieć prawo tylko przewoźnik. Pozostali uczestnicy łańcucha zleceń powinni być wynagradzani prowizyjnie przez nadawców lub zleceniodawców.

Pomysł ma także Marcin Witczak, prezes zarządu Laude Smart Intermodal. Uważa, że ciężarówki z Ukrainy mogłyby wjeżdżać na teren UE, mając wyłącznie ładunek powrotny. Przewoźnicy byliby zobowiązani do zgłoszenia całej planowanej trasy za pośrednictwem przeznaczonej do tego aplikacji. W przypadku jakichkolwiek odchyleń od awizowanej trasy odpowiednie służby byłyby automatycznie informowane przez elektroniczny system o potencjalnym naruszeniu.

Luty będzie najsłabszym miesiącem pierwszego kwartału – przewidują eksperci niemieckiej giełdy Timocom. To kolejny zły miesiąc po złym całym 2023 roku, gdy przebiegi samochodów ciężarowych w Polsce zmalały o 2 proc., a w Niemczech o 4 proc.

Przewodniczący Komitetu Obrony Przewoźników i Pracodawców Transportu Waldemar Jaszczur alarmuje, że polscy przewoźnicy są w tragicznym położeniu i domagają się ochrony przed nieuczciwą konkurencją. – Przeżyłem wiele kryzysów przez 30 lat, ale tak patowej i dramatycznej sytuacji jak obecna jeszcze nie widziałem – podkreśla Jaszczur.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze
Transport
Niepewna przyszłość samochodów na prąd. Rynek e-aut rozczarował
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?