Reklama

21 grudnia znów stanął pociąg Newagu. Potwierdza się teza polskich hakerów

Grupa młodych informatyków ustaliła, że Newag miał celowo wywoływać awarie pociągów, by otrzymać intratne zlecenia na ich naprawę. Według hakerów, jedna z cyfrowych blokad miała sprawiać, że pociąg spółki Polregio staje 21 listopada i 21 grudnia. I rzeczywiście, dziś po raz kolejny doświadczył awarii.

Publikacja: 21.12.2023 17:45

21 grudnia znów stanął pociąg Newagu. Potwierdza się teza polskich hakerów

Foto: Adobe Stock

O sprawie jako pierwszy napisał Onet. Specjaliści od cyberbezpieczeństwa z zespołu Dragon Sector po miesiącach badań nad tajemniczymi awariami pociągów wyprodukowanych przez Newag ustalili, że spółka kontrolowana przez Zbigniewa Jakubasa umyślnie ingerowała w ich oprogramowanie, by wywołać usterki, a następnie zarobić na ich naprawie. Chodziło o zeszłoroczne awarie pociągów kursujących między innymi dla PolRegio, Kolei Dolnośląskich i Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.

Co ciekawe, podejrzane zatrzymania pociągów Newagu zdarzają się również w bieżącym roku i widać w nich regularność. Polscy informatycy odkryli na przykład, że pociąg jeżdżący w ramach Polregio w województwie lubuskim będzie stawał zawsze 21 listopada i 21 grudnia każdego roku, a ruszać ma znów dopiero od pierwszego dnia następnego miesiąca. Awaria polega na tym, że komputer pociągu wskazuje usterkę sprężarki, co uniemożliwia wysunięcie pantografów pobierających energię konieczną do uruchomienia pojazdu.

Czytaj więcej

Nowe ustalenia ws. awarii pociągów Newagu. Morawiecki od maja wiedział o aferze

I rzeczywiście, jak dowiedział się Onet, pociąg Polregio z Zielonej Góry o numerze ED78-010/31WE-015 stanął 21 listopada tego roku, a także dzisiaj — w czwartek, 21 grudnia.

Polscy hakerzy: Potwierdzają się nasze ustalenia

— Potwierdzają się nasze wcześniejsze ustalenia. W trakcie analizy w 2022 r. odkryliśmy, że ten konkretny pojazd staje zawsze 21 listopada i 21 grudnia każdego roku. Już w zeszłym roku wskazaliśmy naszym klientom — spółkom z branży kolejowej, że tak będzie zawsze aż twórca blokady — naszym zdaniem to Newag — jej nie zdejmie — powiedział Michał Kowalczyk z Dragon Sector w rozmowie z Onetem.

Reklama
Reklama

— My, jako członkowie Dragon Sector, wiemy, jak technicznie zdjąć taką blokadę, czyli co zrobić, żeby ten pociąg już nie stawał w określonych datach. Tej blokady jednak nie zdjęliśmy, bo to wymagałoby ingerencji w kod maszynowy pociągu. To może zrobić tylko Newag. My nie chcemy narażać się na jakiekolwiek zarzuty ze strony Newagu, że ingerowaliśmy w ten kod — zaznaczył informatyk.

Transport
Linie lotnicze liczą zyski. Rynek europejski w rozkwicie
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama