Rośnie zadłużenie polskich firm przewozowych

Do 1,3 mld zł wzrosło zadłużenie firm zajmujących się transportem i logistyką. W ciągu roku niespłacone zaległości branży TSL urosły o 155 mln zł – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów.

Publikacja: 07.12.2023 03:00

Rośnie zadłużenie polskich firm przewozowych

Foto: Adobe Stock

Perspektywy na zasadniczą poprawę kondycji branży są niepewne, bo możliwości rozwijania działalności przedsiębiorstw ograniczają m.in. wysokie płace kierowców, inflacja oraz wahania cen energii. – Sektor wszedł w 2023 r. z malejącym popytem na transport i kurczącymi się cenami usług przewozowych. Ponadto w najbliższych latach zarówno firmy logistyczne, jak i transportowe będą mierzyć się z jeszcze większym niż ostatnio brakiem kadry – prognozuje firma SpotData w raporcie „Transport drogowy w Polsce 2023”, przygotowanym na zlecenie Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Czytaj więcej

Gniew przewoźników. "Ukraińskie służby traktują nas jak bankomaty, tracimy rynek"

– W tym roku popyt na usługi transportowe jest wyraźnie niższy w porównaniu z ubiegłym. W zależności od firmy spadki wahają się od 15 do nawet 20 proc., co przekłada się na problemy finansowe sektora – mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów (KRD). W jego bazie danych na każdą firmę sektora przypada średnio 44,3 tys. zł niespłaconego zadłużenia. To o 4,4 tys. zł więcej niż rok wcześniej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba dłużników zajmujących się transportem i gospodarką magazynową wydłużyła się o kolejnych 670 przedsiębiorstw. Obecnie jest ich 29,3 tys.

Największe zaległości obciążają firmy zajmujące się transportem drogowym towarów – niemal 21 tys. firm ma do oddania ok. 1 mld zł. Długi przedsiębiorstw zajmujących się przewozami pasażerskimi (4,4 tys. podmiotów) wynoszą 128 mln zł, natomiast 2,2 tys. firm zajmujących się magazynowaniem i usługami wspomagającymi transport ma do oddania nieco ponad 107 mln zł.

Kłopoty branży transportowej drastycznie pogłębiła wojna w Ukrainie

Kłopoty branży transportowej, które narastają od okresu pandemii, drastycznie pogłębiła wojna w Ukrainie. Dotknęło to zwłaszcza firmy, które oparły biznes na transporcie do Europy Wschodniej. W wyniku sankcji nakładanych na Rosję i Białoruś oraz przerwanego łańcucha dostaw straciły możliwość skutecznego działania.

Już późną wiosną ubiegłego roku eksperci zajmujący się doradztwem biznesowym firmy PMR Restrukturyzacje prognozowali, że 30 proc. z przeszło 35 tys. przedsiębiorstw transportowych, które nie posiadają odpowiedniego zaplecza finansowego, może w ciągu sześciu miesięcy stracić płynność.

Czytaj więcej

Ministerstwo Infrastruktury proponuje zezwolenia dla przewoźników ukraińskich

Tymczasem w 2023 r. dwukrotnie rosła minimalna stawka godzinowa kierowców. Od 1 stycznia o 15,7 proc. r/r., a od lipca o 19,3 proc. – Zmiany te zwiększyły koszty zatrudnienia pracowników, co również wpłynęło na podniesienie cen usług w branży TSL – przypomina Maciej Maroszyk, dyrektor operacyjny TC Kancelarii Prawnej. Do tego doszły podwyżki stawek OC, w wielu krajach wprowadzono wakacyjne zakazy jazdy dla ciężarówek, a polskie pojazdy musiały opuścić Białoruś.

Międzynarodowy Fundusz Walutowy obniżył prognozę globalnego wzrostu w 2024 r. do 2,9 proc., utrzymując jednocześnie dla bieżącego roku wzrost na poziomie 3 proc. Prognozy na 2024 r.mają sugerować poprawę koniunktury w sektorze TSL, a światowy handel towarami ma się odbić. – Pamiętajmy jednak, że na globalną gospodarkę i sektor TSL wpływają czynniki zewnętrzne, jak m.in. konflikty geopolityczne. Dlatego warto monitorować te wydarzenia, aby dostosować strategie i plany działania do zmieniającego się otoczenia – uważa Maciej Maroszyk.

Perspektywy na zasadniczą poprawę kondycji branży są niepewne, bo możliwości rozwijania działalności przedsiębiorstw ograniczają m.in. wysokie płace kierowców, inflacja oraz wahania cen energii. – Sektor wszedł w 2023 r. z malejącym popytem na transport i kurczącymi się cenami usług przewozowych. Ponadto w najbliższych latach zarówno firmy logistyczne, jak i transportowe będą mierzyć się z jeszcze większym niż ostatnio brakiem kadry – prognozuje firma SpotData w raporcie „Transport drogowy w Polsce 2023”, przygotowanym na zlecenie Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?