Ukraińskie tiry skręciły na Węgry, tam też rośnie kolejka na granicy

Ukraińskie firmy transportowe szukają nowych szlaków transportowych na teren Unii. Po zablokowaniu przejść w Polsce i Słowacji, pozostają im Węgry i Rumunia.

Publikacja: 04.12.2023 19:44

Ukraińskie tiry skręciły na Węgry, tam też rośnie kolejka na granicy

Foto: Adobe Stock

Na Węgrzech przybywa ukraińskich tirów chcących dostać się do ojczyzny przez przejście Tisa-Chop. W poniedziałek rano w kolejce w kierunku Ukrainy stało tam około 750 pojazdów ciężarowych.

Słowacja przepuszcza więcej

„Odnotowujemy wzrost liczby ciężarówek, które próbują przekroczyć granicę z Węgier na Ukrainę” – poinformował Andrij Demczenko, rzecznik Państwowej Służby Granicznej Ukrainy, cytowany przez agencję Unian.

Wyjaśnił, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest zablokowanie lub znaczne utrudnienie ruchu ukraińskich tirów przez przejścia innych państw - Polski i Słowacji. W tej sytuacji ukraińskie firmy transportowe kierują samochody na granicę z Węgrami.

Czytaj więcej

Elektroniczna kolejka to ukraiński „eksperyment”

Na granicy ze Słowacją na wjazd na Ukrainę czeka około 650 pojazdów ciężarowych.

- Uczestnicy akcji zgłosili, że przepuszczą cztery ciężarówki na godzinę w kierunku Ukrainy, a ruch pojazdów towarowych z Ukrainy na Słowację nie będzie blokowany. Nie będą też blokować ruchu dla ładunków humanitarnych. Obecnie odnotowujemy niekrytyczny, ale wyraźny spadek liczby tirów przyjeżdżających ze Słowacji do ukraińskiego przejścia Użgorod – powiedział Demczenko.

Puste ciężarówki ruszyły

Sytuacja na granicy z Polską jest dużo poważniejsza. Blokada ukraińskich ciężarówek odbywa się na czterech przejściach Rawa Ruska-Hrebenne, Jagodin-Dorohusk, Krakowiec-Korczowa i Szegini-Medyka.

„Ogółem na terenie Polski w kolejkach na wjazd na Ukrainę czeka około 2,5 tysiąca pojazdów” – powiedział Demczenko.

Największa kolejka utworzyła się naprzeciwko punktu kontrolnego Rawa Ruska-Hrebenne – prawie 900 tiorów.

- Oczywiście odnotowujemy, że nadal pewna liczba pojazdów przekracza granicę, zarówno wyjeżdżając z Polski, jak i wjeżdżając do Polski, ale to nieporównywalne z natężeniem ruchu sprzed 6 listopada (początek protestu polskich przewoźnikow – dodał Demczenko.

Od dzisiaj (4 grudnia) rozpoczęło się odprawanie pustych ciężarówek wyjeżdżających z Ukrainy na przejściu kontrolnym Ugrinow-Dołhobyczew. Odprawa prowadzona jest na terytorium Polski. Służby kontrolne Ukrainy i Polski robią to wspólnie.

O 40 proc. eksportu mniej

- O godzinie 7 rano z Ukrainy wyjechało ok. 30 pojazdów ciężarowych. W kolejce było ok. 60 pojazdów. Właściwie nie ma tu kolejki elektronicznej dla ciężarówek, czyli pojazdy dojeżdżają do granicy w kolejce ogólnej, przekraczają granicę, ale dla ciężarówek wyznaczony jest osobny pas i wytyczona jest także kolejka przed punktem kontrolnym – opisał rzecznik ukraińskiej straży granicznej.

Dodał, że otwarcie punktu Ugrinow to jedno z ustaleń polsko-ukraińskich. Dotyczy pustych tirów o masie powyżej 7,5 tony.

- Inne ustalenia dwustronne trzeba wdrożyć w najbliższych dniach. Chodzi o utworzenie odrębnych przepustek w e-kolejce dla tirów bez ładunków, które wyjadą z Ukrainy przez punkty kontrolne Jagodin i Krakowiec

W wyniku prowadzonej od 6 listopada blokady polskiej granicy z Ukrainą, eksport Ukrainy na odcinku granicy z Polską zmniejszył o 40 procent. A to właśnie przez Polskę najwięcej ukraińskich towarów trafiał na rynek Unii i z Unii na Ukrainę.

Na Węgrzech przybywa ukraińskich tirów chcących dostać się do ojczyzny przez przejście Tisa-Chop. W poniedziałek rano w kolejce w kierunku Ukrainy stało tam około 750 pojazdów ciężarowych.

Słowacja przepuszcza więcej

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół