Lufthansa i Air France chwalą się wynikami za ostatni kwartał

Lufthansa wypadła doskonale w III kwartale, lepiej od Air France-KLM, która też miała rekordowy wynik.

Publikacja: 03.11.2023 18:19

Lufthansa i Air France chwalą się wynikami za ostatni kwartał

Foto: Bloomberg

Największy w Europie niemiecki przewoźnik zwiększył zysk operacyjny (EBIT) o 31 proc. do 1,47 mld euro, który okazał się też lepszy od oczekiwanych 1,43 mld przez analityków pytanych przez Reutera, Zysk netto zwiększył się o 47 proc. do 1,2 mld euro, a obroty o 18 proc. do 10,3 mld - wszystko dzięki większemu popytowi i droższym biletom (o 2 proc.). Przewoźnicy całej grupy (LH, Austrian, Swiss, Brussels i Eurowings) przewieźli 38 mln pasażerów, o 5 tys. więcej niż rok wcześniej, choć moce przewozowe wynosiły tylko 88 proc. stanu z III kwartału w 2019 r.

Po dwóch latach gigantycznych strat cała grupa odzyskała rentowność w 2022 r. Tegoroczne wyniki potwierdzają powrót do normalnej sytuacji. Podobnie jest z Air France-KLM, która zwiększyła dwukrotnie zysk w III kwartale.

- Chociaż sytuacja geopolityczna jest nadal dużym wyzwaniem, nasze prognozy rezerwacji lotów dają nam podstawę do pozytywnego myślenia nie tylko co do bardzo dobrego wyniku całej grupy w tym roku, ale również później - oświadczył prezes Carsten Spohr.

Lufthansa zaskoczyła nie tylko obniżką kosztów i dobrymi rezerwacjami w sezonie przed świętami, ale przede wszystkim solidną prognozą dla IV kwartału. Koszty grupy były o 0,9 proc. mniejsze niż rok temu mimo inflacji, podobnie ma być w końcu roku i w roku następnym. Grupa spodziewa się również zysku operacyjnego w IV kwartale i w całym roku ponad 2,6 mld euro wobec 1,5 mld w 2022 r. Moce przewozowe powinny dojść do 95 proc. stanu sprzed pandemii.

Carsten Spohr poinformował przy okazji, że spodziewa się zakończenia na początku przyszłego roku rozmów z Komisją Europejską o jej zgodzie na kupno mniejszościowego udziału we włoskiej linii ITA Airways. Wcześniej liczył, że dojdzie do tego pod koniec. 2023 r.

Dla Air France-KLM III kwartał był najpiękniejszym latem w historii tego przewoźnika - podkreślił dziennik „Les Echos”. Zysk operacyjny zwiększył się dwukrotnie, z 971 mln euro do 1,342 mld przy obrotach 8,66 mld (+8,6 proc.). To dało rekordową marżę operacyjną 15,5 proc. Po trzech kwartałach zysk netto wynosi 1,19 mld. znacznie przekraczając wynik 728 mln sprzed roku. Prezes grupy, Benjamin Smith przyznał, że „grupa miała solidny kwartał z bardzo dobrymi wynikami dzięki dużemu popytowi na przewozy w okresie letnich urlopów”.

Grupa poniosła w okresie pandemii stratę 11 mld euro, musiała skorzystać z pomocy władz Francji i Holandii, w 2022 r. wyszła spod kreski. Ostatnio nabrała animuszu. W końcu września ogłosiła zamiar kupna co najmniej 50 samolotów A350, aby odnowić flotę maszyn dalekiego zasięgu w AF. Wyraziła też gotowość przejęcia 19,6 proc. w SAS, jest zainteresowana udziałem w TAP Air Portugal, odnowiła 10-letnią umowę handlową z brazylijską linią GOL.

Historycznie najlepsze wyniki kwartalne grupy były jednak gorsze od oczekiwań analityków, którzy liczyli na większy o 2 proc. zysk operacyjny. Akcje AF-KLM straciły więc rekordowe 8 proc. na giełdzie w Paryżu.

Największy w Europie niemiecki przewoźnik zwiększył zysk operacyjny (EBIT) o 31 proc. do 1,47 mld euro, który okazał się też lepszy od oczekiwanych 1,43 mld przez analityków pytanych przez Reutera, Zysk netto zwiększył się o 47 proc. do 1,2 mld euro, a obroty o 18 proc. do 10,3 mld - wszystko dzięki większemu popytowi i droższym biletom (o 2 proc.). Przewoźnicy całej grupy (LH, Austrian, Swiss, Brussels i Eurowings) przewieźli 38 mln pasażerów, o 5 tys. więcej niż rok wcześniej, choć moce przewozowe wynosiły tylko 88 proc. stanu z III kwartału w 2019 r.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę
Transport
Kolejne awaryjne lądowanie samolotu Boeinga. Nie otworzyły się golenie podwozia
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Filip Czernicki, prezes CPK: Nowe lotnisko w końcu będzie nam potrzebne