Nowe przeszkody w lotach z Izraela i Libanu

Firmy ubezpieczeniowe w Europie i w USA zapowiedziały anulowanie polis lub zmianę warunków w nich dla linii lotniczych zarejestrowanych w Izraelu i Libanie z powodu konfliktu zbrojnego w tym regionie.

Publikacja: 22.10.2023 12:40

Nowe przeszkody w lotach z Izraela i Libanu

Foto: Bloomberg

Towarzystwa w Europie i USA oraz Lloyds of London, wystawiające polisy dla linii lotniczych z ubezpieczeniami na wypadek wojny mają prawo ogłosić z 7-dniowym wyprzedzeniem informację o anulowaniu takiej umowy albo o innych zmianach w polisie na wypadek poważnego konfliktu, który ich zdaniem może sprawić, że ryzyko długoterminowego ubezpieczenia jest za duże.

Ubezpieczyciele narodowego przewoźnika izraelskiego El Al Airlines, a także Israir i Arkia uprzedziły już, że mogą ogłosić takie powiadomienia z powodu wojny Hamasu z Izraelem. Izraelscy przewoźnicy otrzymali takie powiadomienia — poinformowały Reutera dwie osoby nie wymieniając ich nazw.

- Gotowość firm ubezpieczających od wojny dalszego pokrywania tego ryzyka bez dodatkowej zapłaty jest różna i niektóre chcą wycofać tę ochronię zwłaszcza ze względu na wiadomość, że rząd izraelski zapewnił zabezpieczenie na pokrycie kosztów lotów — powiedział Bruce Carman, szef ubezpieczeń w Hive Underwriters.

Komisja finansowa parlamentu Izraela zatwierdziła ponad tydzień temu plan państwowych gwarancji na sumę 6 mld dolarów na pokrycie ubezpieczenia od ryzyka wojny dla izraelskich linii lotniczych.

Rzecznicy El Al i Arkii nie odpowiedzieli jednoznacznie na pytania Reutera, czy towarzystwa ubezpieczeniowe wręczyły im powiadomienia, stwierdzili jedynie, że rząd zapewnił im wszelkie niezbędne pokrycie, aby mogli nadal bezpiecznie działać. Osoba z działu prasowego Israira stwierdziła, że linia nie otrzymała takiego powiadomienia od ubezpieczycieli, ale nie ujawniła dodatkowych szczegółów. Osoba z dzialu prasowego libańskiej linii Middle East Airlines nie odpowiedziała na prośbę o komentarz. Izraelscy przewoźnicy latają w dalszym ciągu, większość zagranicznych linii anulowała loty do Tel Awiwu.

Linie lotnicze wykupują zwykle dwa rodzaje polis, jedną od wszelkiego ryzyka, która pokrywa zwykle uszkodzenia kadłuba i odpowiedzialność za pasażerów oraz polisę wojenną obejmującą skutki wojny albo utratę samolotu z powodu działań terrorystów.

- Niektóre towarzystwa nie zezwoliły albo nie zapewniły niektórym podmiotom ubezpieczenia od ryzyka wojny i innych zagrożeń z nią związanych. Te podmioty nie miały doświadczenia w lotach do Izraela i nie w warunkach obecnego konfliktu — wyjaśnił Garrett Hanrahan, główny specjalista od lotnictwa w firmie Marsh.

Innym największym problemem firm ubezpieczeniowych są samoloty, które utknęły w strefach konfliktu. Middle East Airlines podała, że zamierza zachować w Turcji pięć ze swych 24 samolotów w związku z atakami rakietowymi i ostrzałem artyleryjskim między armią Izraela i Hezbollahem.

Przewoźnikom spoza Izraela i Libanu nie grozi anulowanie ubezpieczenia w tym regionie, ale muszą dostosować się do pewnych ograniczeń — informują dwaj przedstawiciele branży lotniczej. — Firmy ubezpieczeniowe chcą dostawać regularne raporty. Każda linia ma inny profil ryzyka i wynikające z tego różne strategie zmniejszania ryzyka — wyjaśnił rzecznik stowarzyszenia nabywców ubezpieczeń Airmic.

Te linie nie muszą jeszcze płacić dodatkowo za rozkładowe loty, ale mogą dostawać polecenia, aby ich samoloty nie przebywały w Tel Awiwie czy Bejrucie dłużej niż trzy godziny albo by unikały lądowania na tych lotniskach dla nabrania paliwa. — W razie jakiegokolwiek opóźnienia lotu/startu tych samolotów linie muszą informować o tym swych ubezpieczycieli — dodał Hanrahan.

Specjalne loty ewakuacyjne cudzoziemców z Izraela wymagałyby „istotnej zmiany” w polityce linii lotniczej, a tacy przewoźnicy muszą zapłacić dodatkową składkę od 0,05 do 0,1 proc. wartości samolotu za takie loty — powiedział jeden z brokerów. Jedna polisa może dotyczyć do 20 firm ubezpieczeniowych, może być trudno przekonać je, by zgodziły się na pokrycie takiego lotu.

Norwegian anulował planowany lot ewakuacyjny z powodu braku ubezpieczeniom na lot przez Tel Awiw, ale później zaplanował lot z Ejlatu na południu Izraela.

Towarzystwa w Europie i USA oraz Lloyds of London, wystawiające polisy dla linii lotniczych z ubezpieczeniami na wypadek wojny mają prawo ogłosić z 7-dniowym wyprzedzeniem informację o anulowaniu takiej umowy albo o innych zmianach w polisie na wypadek poważnego konfliktu, który ich zdaniem może sprawić, że ryzyko długoterminowego ubezpieczenia jest za duże.

Ubezpieczyciele narodowego przewoźnika izraelskiego El Al Airlines, a także Israir i Arkia uprzedziły już, że mogą ogłosić takie powiadomienia z powodu wojny Hamasu z Izraelem. Izraelscy przewoźnicy otrzymali takie powiadomienia — poinformowały Reutera dwie osoby nie wymieniając ich nazw.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół