Wreszcie ruszy budowa mostu z Włoch na Sycylię

Rząd Giorgii Meloni poinformował o przeznaczeniu 12 mld euro na budowę gigantycznego mostu łączącego Sycylię z kontynentem. Oznacza to wznowienie projektu. z którego zrezygnowano 10 lat temu.

Publikacja: 17.10.2023 18:22

Widok na sycylijski port w Mesynie ze złotą statuą Madonny della Lettera

Widok na sycylijski port w Mesynie ze złotą statuą Madonny della Lettera

Foto: Adobe Stock

Taki most planowano od dawna, etapami, ale firmę, która miała nadzorować budowę, zlikwidowano w 2013 r. w ramach szukania oszczędności w wydatkach, gdy Włochy musiały zapanować nad rosnącym zadłużeniem sektora publicznego w długim okresie recesji gospodarczej.

Czytaj więcej

Sycylia: Erupcja Etny zakłóciła ruch lotniczy. Loty do Katanii wstrzymane

Minister gospodarki Giancarlo Giorgetti poinformował teraz, że 12 mld euro zostanie zainwestowane w ciągu kilku lat, pierwsze trzy raty zostaną uruchomione do 2026 r. - Skupią się głównie w 2025 i 2026 r. - powiedział na konferencji prasowej przedstawiając rządowy projekt budżetu kraju na 2024 r. - pisze Reuter. - Chcę zainaugurować budowę mostu latem 2024 - powiedział minister infrastruktury, Matteo Salvini, także lider Ligi, która uczyniła z budowy mostu najważniejszy zadanie w programie działań rządu koalicyjnego.

Most łączący Sycylię z Kalabrią będzie mieć około 5 km długości, a centralne przęsło będzie mieć rozpiętość 3300 metrów, ustanawiając nowy rekord, który dotąd należy do tureckiego mostu Cenakkale (2020 metrów). Konsorcjum kierowane przez włoską firmę Webuild podało we wrześniu o przekazaniu poprawionej wersji projektu, uaktualnionego o najnowsze rozwiązania technologiczne i uwzględniającego przepisy techniczne.

Czytaj więcej

Kochasz? Sprzątaj. Na Sycylii właściciele psów muszą myć chodniki po pupilach

Most na Sycylię wywoływał gorące dyskusje we Włoszech. Przeciwnicy mocno krytykowali pomysł takiej budowy w strefie aktywnej sejsmicznie, byli też tacy, którzy uważali, że to marnowanie pieniędzy, szkodliwe dla krajobrazu i środowiska. Z kolei zagorzali zwolennicy twierdzili, że utworzenie połączenia szybkiej kolei i drogowe z wyspą zwiększy rozwój gospodarczy zacofanego południa kraju. Argumentowali ponadto, że pozwoli też statkom przewożącym towary przez Kanał Sueski rozładowywać je na Sycylii, skąd będą pociągami trafiały na północ Włoch, zmniejszając duże koszty rejsów przez Morze Śródziemne.

Obecnie osoby jadące samochodami, ciężarówkami i pociągami przez Cieśninę Messyńską muszą korzystać z żeglugi promowej. Ta podróż trwa 20 minut.

Taki most planowano od dawna, etapami, ale firmę, która miała nadzorować budowę, zlikwidowano w 2013 r. w ramach szukania oszczędności w wydatkach, gdy Włochy musiały zapanować nad rosnącym zadłużeniem sektora publicznego w długim okresie recesji gospodarczej.

Minister gospodarki Giancarlo Giorgetti poinformował teraz, że 12 mld euro zostanie zainwestowane w ciągu kilku lat, pierwsze trzy raty zostaną uruchomione do 2026 r. - Skupią się głównie w 2025 i 2026 r. - powiedział na konferencji prasowej przedstawiając rządowy projekt budżetu kraju na 2024 r. - pisze Reuter. - Chcę zainaugurować budowę mostu latem 2024 - powiedział minister infrastruktury, Matteo Salvini, także lider Ligi, która uczyniła z budowy mostu najważniejszy zadanie w programie działań rządu koalicyjnego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół