Zaskakujący powód zakazu jedzenia i picia w metrze. Ujawniony po 27 latach

Tajwańczycy od wielu lat sumiennie przestrzegają zakazu spożywania posiłków i napojów w metrze. Teraz wyjaśniły się powody, dla których metro w Tajpej wprowadziło taki zakaz.

Publikacja: 19.09.2023 14:38

Zaskakujący powód zakazu jedzenia i picia w metrze. Ujawniony po 27 latach

Foto: Adobe Stock

Metro w Taipei słynie z punktualności, czystości i wysokiego poziomu zautomatyzowania od momentu uruchomienia w 1996 roku. Od samego początku w metrze obowiązuje zakaz spożywania jedzenia i napojów, co idzie nieco wbrew temu, do czego Tajwańczycy są przyzwyczajeni – choćby koleje w tym kraju nie tylko pozwalają na spożywanie posiłków w wagonach, ale wręcz chwalą się sprzedażą jedzenia.

Do niedawna prawdziwe powody wprowadzonego w metrze zakazu nie były znane, a pasażerowie zdani byli na swoje domysły. Sądzono powszechnie, że organizator transportu publicznego chce po prostu łatwiej utrzymywać w ten sposób czystość wagonów i peronów więc dlatego zakaz jest surowo egzekwowany, a łamiący go płacą, jak zauważa Taiwan News, mandaty wynoszące od równowartości 200 do 1000 zł. Bez większego echa przechodziły za to przez lata sytuacje, które mogły zdradzić prawdziwe powody surowej polityki – aż w zeszłym miesiącu jeden z pasażerów nagrał w metrze szczura i umieścił klip w mediach społecznościowych.

Czytaj więcej

Elon Musk o Tajwanie: Dla Chin to coś jak Hawaje. Jest reakcja Tajpej

Do nagrania odniósł się zarządca metra, który przyznał na Facebooku, że właśnie szczury były głównym powodem wprowadzenia zakazu od samego początku. Brak nieuniknionych w sytuacji, w której jedzenie byłoby dopuszczalne, resztek żywności sprawia, że szczury mniej chętnie odwiedzają system tajpejskiego metra w poszukiwaniu jedzenia. A dzięki temu wysoce zautomatyzowany system jest mniej podatny na awarie – mniej szczurów oznacza mniejsze szanse na przegryzienie kabli infrastruktury, co mogłoby zatrzymać działanie systemu.

Jak zauważa serwis Transport Publiczny, systemy metra na świecie bywają dla szczurów i innych gryzoni dobrym miejscem do życia. Problemy z tymi inteligentnymi gryzoniami mają choćby paryskie czy nowojorskie metro (które w 2015 doczekało się nawet nieoficjalnej, złośliwej maskotki nawiązującej do klipu ze szczurem ciągnącym kawałek pizzy w metrze). Nic więc dziwnego, że zarządcy systemu w Tajpei woleli uniknąć takich sytuacji.

Sami mieszkańcy tajwańskiej stolicy nie mają większego problemu z zakazem – pięć linii metra kursuje często i szybko, dzięki czemu zakaz nie jest specjalnie dokuczliwy, a na niektórych stacjach wyznaczono strefy do konsumpcji.

Problemy ze szczurami, mniejsze lub większe, ma praktycznie każde większe miasto na świecie. W warszawskim metrze odnotowano na razie co najmniej jeden przypadek, w 2015 roku. Jednak zarządca warszawskiego metra zapewniał wówczas, że należy ono do „najczystszych” na świecie i nie ma problemów z gryzoniami, a sam przypadek, jak mówił TVN24, był "incydentalny".

Metro w Taipei słynie z punktualności, czystości i wysokiego poziomu zautomatyzowania od momentu uruchomienia w 1996 roku. Od samego początku w metrze obowiązuje zakaz spożywania jedzenia i napojów, co idzie nieco wbrew temu, do czego Tajwańczycy są przyzwyczajeni – choćby koleje w tym kraju nie tylko pozwalają na spożywanie posiłków w wagonach, ale wręcz chwalą się sprzedażą jedzenia.

Do niedawna prawdziwe powody wprowadzonego w metrze zakazu nie były znane, a pasażerowie zdani byli na swoje domysły. Sądzono powszechnie, że organizator transportu publicznego chce po prostu łatwiej utrzymywać w ten sposób czystość wagonów i peronów więc dlatego zakaz jest surowo egzekwowany, a łamiący go płacą, jak zauważa Taiwan News, mandaty wynoszące od równowartości 200 do 1000 zł. Bez większego echa przechodziły za to przez lata sytuacje, które mogły zdradzić prawdziwe powody surowej polityki – aż w zeszłym miesiącu jeden z pasażerów nagrał w metrze szczura i umieścił klip w mediach społecznościowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Potężne zamieszanie na lotniskach. Tysiące samolotów uziemionych
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Transport
Węgrzy potwierdzają plany stworzenia swojego CPK i zapraszają przewoźników
Transport
DHL z Biedronką rzucają wyzwanie InPostowi. To już paczkowa wojna
Transport
Ruszyła druga wojna o „pocztomaty”. Poczta Polska liczy na zwrot akcji
Transport
Kto będzie kierował pracami zarządu PKP Cargo? Jest decyzja rady nadzorczej