CPK nie działa, a już zarabia. To tylko papierowy zysk

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podsumowała wyniki finansowe za 2022 rok. I zanotowała zysk — 28 mln złotych. A to dzięki gruntom i obligacjom.

Publikacja: 05.07.2023 15:33

Prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild

Prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild

Foto: PAP/Radek Pietruszka

Nie byłoby go, gdyby spółka nie przejmowała gruntów z Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN) i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) po to, aby w później móc zaoferować je mieszkańcom obszaru przyszłego lotniska jako nieruchomości zamienne. Przychód, jaki CPK zanotował z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości Skarbu Państwa sięgnął w 2022 roku 124 mln zł. Do tej kwoty trzeba doliczyć jeszcze przychody finansowe , które w 2022 roku wyniosły 63,7 mln zł. To z kolei wynika ze wzrostu wartości obligacji znajdujących się w portfelu spółki CPK wynikającym ze zbliżającego się terminu wykupu obligacji oraz zmiany oczekiwań rynku co do przyszłego poziomu stóp procentowych.

Czytaj więcej

Są już szczegóły planu rozwoju CPK. Lotnisko liczy na 65 mln pasażerów rocznie

Więcej pracowników, więcej na płace

Zatrudnienie, które na koniec 2021 roku wynosiło 493 osoby, do końca ubiegłego roku wzrosło do 638 osób. Dlatego wzrosła kwota przeznaczona na wynagrodzenie pracowników – z 45 mln zł do 66 mln zł. W 2022 do spółki dołączyli m.in. kolejni inżynierowie, architekci, prawnicy, informatycy, specjaliści od zamówień publicznych, od pozyskiwania nieruchomości, projektowania infrastruktury torowej itd.

Wynagrodzenie trzyosobowego zarządu w 2022 roku wyniosło 2,4 mln zł, o 400 tys. złotych więcej, niż w roku 2021 r. Wzrost tej kwoty wynika z tego, że prezes Mikołaj Wild oraz dwaj członkowie zarządu — odpowiedzialny za inwestycje kolejowe Radosław Kantak oraz wiceprezes ds nieruchomości Patryk Felmet otrzymali oprócz wynagrodzenia także premię za terminowe wykonanie wszystkich wyznaczonych celów. Przy tym samo wynagrodzenie podstawowe spadło.

Czytaj więcej

Nowe pieniądze z UE na CPK. Szybka kolej Warszawa-Łódź

Teraz czwartym członkiem zarządu jest Andrzej Alet, który odpowiada za pion finansowy spółki. Z CPK związany jest od 2018 roku.

Członkowie rady nadzorczej też dostali większe wypłaty — łącznie wydano na nie 191 tys. zł wobec 144 tys. zł rok wcześniej.

Czy za 2023 też można oczekiwać, że finanse CPK będą na plusie? — Nie ma takiej możliwości. To jest wyłącznie wynik księgowy i wydarzenie jednorazowe — tłumaczy Andrzej Alet. — Jesteśmy spółką inwestycyjną i do czasu, kiedy CPK będzie w pełni operacyjne, będziemy notowali straty — dodaje.

W 2022 roku nakłady inwestycyjne wyniosły 463 mln zł. W 2021 r było to ok. 69 mln zł.

Wykup nieruchomości i przeprowadzki

Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłosiło się ponad 1250 właścicieli posiadających łącznie ponad 3550 ha. Umowy podpisano dla prawie 830 ha. Na obszarze pierwszego etapu projektowanego lotniska (2155 ha) spółka wykupiła ok. 530 ha. Kolejnych 100 ha oczekuje na akt notarialny, a przejęcie ponad 1000 ha jest w trakcie negocjacji. W sumie w PDN jest już 80 proc. zabudowanych nieruchomości terenu lotniska CPK i 75 proc. Ponad 350 właścicieli objętych PDN otrzymało od CPK przelewy z tytułu zawartych transakcji. Kolejnych 50 właścicieli podpisało akty notarialne i czeka na przelewy.

Czytaj więcej

Na Śląsku wrze po decyzji CPK. Nie chcą takiego przebiegu torów szybkiej kolei

Od kilku tygodni trwają rozbiórki. A prace zakończyły się już na pięciu nieruchomościach, np. w Skrzelewie w gminie Teresin. Na 13 kolejnych nieruchomościach prace rozbiórkowe prowadzi konsorcjum firm Trakcja i Pawlice (w sumie ok. 50 obiektów). Wkrótce rozbiórki rozpocznie także Budimex na 48 nieruchomościach (ok. 200 obiektów).

Dotychczas spółka zorganizowała i sfinansowała 30 przeprowadzek, kolejne planowane są jeszcze w lipcu i sierpniu. Właściciele nieruchomości przejętych przez CPK najczęściej wybierają posiadłości znajdujące się w niedalekiej odległości od poprzedniego miejsca zamieszkania.

Spółka CPK w październiku 2022 r. złożyła w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wniosek o decyzję środowiskową dla lotniska i węzła kolejowego. Jej wydania spodziewa się w ciągu najbliższych tygodni. Wtedy będzie można złoż wniosek do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej – która jest z kolei planowana w IV kwartale tego roku. Wbicie pierwszej łopaty planowane jest na koniec lata/wczesną jesień 2023.

Nie byłoby go, gdyby spółka nie przejmowała gruntów z Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN) i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) po to, aby w później móc zaoferować je mieszkańcom obszaru przyszłego lotniska jako nieruchomości zamienne. Przychód, jaki CPK zanotował z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości Skarbu Państwa sięgnął w 2022 roku 124 mln zł. Do tej kwoty trzeba doliczyć jeszcze przychody finansowe , które w 2022 roku wyniosły 63,7 mln zł. To z kolei wynika ze wzrostu wartości obligacji znajdujących się w portfelu spółki CPK wynikającym ze zbliżającego się terminu wykupu obligacji oraz zmiany oczekiwań rynku co do przyszłego poziomu stóp procentowych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić