Nowe pieniądze z UE na CPK. Szybka kolej Warszawa-Łódź

Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Wartość całego projektu to 350 mln zł.

Publikacja: 23.06.2023 12:54

Nowe pieniądze z UE na CPK. Szybka kolej Warszawa-Łódź

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Zawisza

Pieniądze z Brukseli mają zostać przeznaczone na opracowanie projektu budowlanego dla strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Konkretnie: na wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i decyzji, które są niezbędne do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. To już drugi taki pakiet wspierający budowę nowego węzła komunikacyjnego w Polsce. W 2021 Bruksela przyznała 110 mln złotych na inny projekt kolejowy w ramach CPK. Nowy 140-kilometrowy odcinek KDP skróci o połowę czas przejazdu między tymi dwoma miastami i włączy lotnisko CPK w sieć kolejową.

Dofinansowany projekt obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej, niezbędnej do rozpoczęcia budowy dwóch odcinków: od Warszawy Zachodniej do skrzyżowania z linią kolejową nr 11 (LK11) na obszarze planowanego węzła CPK oraz od skrzyżowania z LK11 do stacji kolejowej Łódź Niciarniana.

Czytaj więcej

CPK ma plan dla lotniska do 2060 roku. Rezerwuje sobie teren na 65 mln pasażerów

 Lotnisko CPK wraz z nową linią KDP między Warszawą i Łodzią stanowią element transeuropejskiej sieci TEN-T, czyli strategicznej unijnej infrastruktury transportowej. To bardzo dobra wiadomość, że Komisja Europejska utrzymała ją na liście priorytetów dofinansowywanych ze środków wspólnotowych – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

 Odcinek Warszawa-CPK  Łódź jest kluczowy dla całego systemu kolejowego CPK. Już niedługo zapewni on dojazd nie tylko do nowego lotniska, ale również do głównej stacji przesiadkowej w Polsce  dodaje Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Dla linii KDP miedzy Warszawą i Łodzią trwają już zaawansowane prace projektowe. Dokumentację dla odcinka Warszawa – CPK przygotowuje od listopada 2022 konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii od CPK do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika

Odcinek między Warszawą i Łodzią będzie częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania będą stanowić tzw. linię "igrek" (od swojego kształtu). W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjną do 250 km/h, a potem 350 km/h .

Dzięki inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj pokonanie tej trasy pociągiem trwa dwa razy dłużej). Podróżni dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny.  

W planach UE jest jeszcze linia kolejowa Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław, stanowiąca część składową Europejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.  

W 2021 roku spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” ok. 110 mln zł na wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi i dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań.

Pieniądze z Brukseli mają zostać przeznaczone na opracowanie projektu budowlanego dla strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Konkretnie: na wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i decyzji, które są niezbędne do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. To już drugi taki pakiet wspierający budowę nowego węzła komunikacyjnego w Polsce. W 2021 Bruksela przyznała 110 mln złotych na inny projekt kolejowy w ramach CPK. Nowy 140-kilometrowy odcinek KDP skróci o połowę czas przejazdu między tymi dwoma miastami i włączy lotnisko CPK w sieć kolejową.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół