54. międzynarodowa impreza Air Show (Paris 2023 (19-25 czerwca) z udziałem 2500 wystawców — pierwsza od 4 lat, bo poprzednie spotkanie w Paryżu w 2021 r. odwołano z powodu pandemii — pozwoliła Airbusowi uzyskać zamówienia brutto na 846 samolotów, a Boeingowi na 356 (266 potwierdzonych). Łącznie dało to ponad 1100 sztuk, znacznie mniej od 2000 a nawet 2100 przewidywanych przez specjalistów przed salonem. Producent maszyn regionalnych Embraer zdobył zamówienia na 33 samoloty, a francusko-włoski ATR na 29 maszyny turbośmigłowe.
Mniejsza liczba zamówień wskazuje, że klienci chcą wymieniać starsze maszyny i zwiększać flotę w związku z rosnącym popytem na podróże, potwierdza też, że cały sektor mocno odczuł skutki pandemii. Transakcjami salonu były bez wątpienia zamówienie przez tanią linię IndiGo 500 maszyn A320neo o wartości 55 mld dolarów (potwierdzonych czyli zadatkowanych) i 470 (250 airbusów i 22 boeingów) o wartości 70 mld dolarów przez Air India. Kupno 970 samolotów przez tę parę przewoźników wskazuje, że chcą zapewnić sobie dogodne pozycje w następnej dekadzie wraz z rosnącą gospodarką Indii i klasą średnią w tym kraju, skłonną do podróży po świecie.
Czytaj więcej
Airbus, europejski producent samolotów, zrobił furorę podczas pierwszego dnia Paris Air Show. Ogłosił największe w historii zamówienie na samoloty cywilne.
Kontrakt zawarty przez IndiGo wskazał na rosnące znaczenie umowy kupna samolotu, a następnie odstąpienia go firmie leasingowej i wynajęcia go od niej. To popularna metoda finansowania, która zapewnia stały napływ nowych maszyn do floty danego przewoźnika. Czas korzystania z nich trwa zwykle 6 lat, potem są odstępowane innym użytkownikom. A klienci korzystają z nowych maszyn. Według Airbusa, do 34 proc. kupna samolotów następuje teraz w taki sposób.
Salon wykazał też rosnące zainteresowanie nowymi technologiami i paliwami, wymuszonymi przez zmianę klimatu. Grono wystawców powiększyło się o firmy oferujące lekkie samoloty elektryczne, hybrydowe, także latające taksówki. Można wymienić filię Embraera, EVE, która zawarła wstępne umowy na 150 elektrycznych taksówek pionowego startu i lądowania eVTOL (przed salonem miała zamówienia na 2800 sztuk), VoltAero, Aura Aero, Blue Spirit Aero, Beyond Aero, Universal Hydrogen, EHang, ZeroAvia, Volocopter czy Ascendance Flight Technologies (która dostała zamówienia na 110 aparatów), Elixir Aircraft (z zamówieniami na 14 awionetek Elixir 100HP), czy Turgis&Gaillard, producenta drona Aarok o wadze 5,5 ton i udźwigu uzbrojenia o wadze 1,5 tony.